Federalne Biuro Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Serwisowego Bundeswehry (BAAINBw) oraz Lufthansa Technik podpisały 8 lipca umowę dotyczącą wyposażenia dwóch nowych airbusa A321neo Long Range (dalekiego zasięgu) dla niemieckich sił powietrznych.
Nowe airbusy A321neoLR mają przylecieć do Lufthansy Technik w Hamburgu w sierpniu i październiku 2021 r., gdzie będą wyposażone w nowe wnętrza do różnych misji. Dostawa do Luftwaffe, niemieckich sił powietrznych, jest planowana na rok 2022.
Jednostka biznesowa VIP & Special Mission Aircraft Services Lufthansy Technik przygotuje dwa samoloty do różnych rodzajów misji, takich jak transport wojskowy
czy ewakuacja medyczna (MedEvac). Dzięki odpowiednim instalacjom, samolot będzie mógł być używany w 18 różnych konfiguracjach pokładu, które będą mogły pomieścić od 136 do 163 pasażerów. Ponadto możliwe będzie przewiezienie do sześciu pacjentów z oddziałów intensywnej terapii, przewiezienie do 12 lekko lub średnio chorych/rannych, a także różne mieszane konfiguracje transportu pacjentów.
Jednostka biznesowa Lufthansy Technik zajmująca się innowacjami (Original Equipment Innovation) będzie dostarczać niemieckim siłom zbrojnym jednostki transportu pacjentów (PTU) niezbędne do pełnienia roli MedEvac. Zawarta umowa obejmuje 12 jednostek (plus 2 jednostki rezerwowe). W każdym z dwóch A321neoLR można zainstalować do sześciu PTU.
Wraz z Airbusem A321neoLR niemieckie siły powietrzne otrzymają przyszłościowy, nowoczesny samolot pasażerski, który może być rozmieszczony w różnych, bardzo elastycznych konfiguracjach pokładowych podczas lotów na krótkich, średnich i długich trasach. Oba samoloty będą obsługiwane przez specjalne skrzydło misji lotniczej Ministerstwa Obrony (BMVg), maksymalnie wykorzystując efekty synergii z już wprowadzonymi samolotami z rodziny Airbus A320. Warto dodać, że
Lufthansa Technik rozpoczęła także prace nad przebudową kabiny pierwszego z trzech samolotów airbus A350-900 dla specjalnego skrzydła niemieckiej Luftwaffe obsługującego loty dla niemieckiego rządu federalnego.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki dalekodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Na pokład może zabrać od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.