Grupa Lufthansy obniżyła prognozę całorocznych zysków. Niemiecki holding przestrzega, że osiągnięcie progu rentowności w spółce-matce będzie „coraz trudniejsze”, ponieważ boryka się ona z wyższymi kosztami jednostkowymi, które są skutkiem polityki ekologicznej Berlina i Brukseli, jak również spadającymi cenami biletów, albowiem niemiecki holding doświadcza pierwszych oznak spadku popytu. W Lufthansie wdrożony zostanie kompleksowy plan naprawczy.
Ubiegły rok był dla Grupy Lufthansy jednym z najlepszych w historii, gdyż wszystkie linie lotnicze w ramach niemieckiego holdingu lotniczego osiągnęły zyski netto, co w połączeniu z zyskami innych spółek przełożyło się na odnotowanie rekordowego zarobku. Zysk Grupy „na czysto” wyniósł ponad 1,7 mld euro.
Spadkowy trend
Bieżący rok miałby jeszcze lepszy, a prognozowany zysk netto miał być wyższy o ponad 500 mln euro, czyli wynieść około 2,2 mld euro. Rekordowego zysku jednak nie będzie, gdyż Grupa zauważyła spadek popytu na podróże lotnicze, co wywołało spadek wartości sprzedawanych biletów lotniczych. Najbardziej pogorszyła się rentowność operacji do destynacji dalekowschodnich, co nie może dziwić, gdyż unijne linie lotnicze zmuszone są wykonywać swoje rejsy trasą południową lub polarną, co znacznie wydłuża czas lotu.
Według wstępnych szacunków Grupa Lufthansy osiągnęła w drugim kwartale skorygowany zysk operacyjny w wysokości 686 mln euro, podczas gdy rok wcześniej było to 1,1 mld euro. Koszty jednostkowe pasażerskich linii lotniczych z holdingu utrzymały się na poziomie roku ubiegłego, a skorygowane wolne przepływy pieniężne Grupy wyniosły 573 mln euro.
Utrata rentowności spółki-matki
Najgorsze wyniki w drugim kwartale osiągała spółka-matka holdingu, gdyż kwartalny zysk wyniósł 213 mln euro, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2023 było to 515 mln euro. Niski zysk netto oznacza, że niemieckie linie odnotowały półroczną stratą w wysokości 427 mln euro, choć rok temu był to zysk w kwocie 149 mln euro.
Wyniki spółki-matki są wypadkową negatywnego trendu rynkowego (spadku popytu na podróże lotnicze), polityką ekologiczną Berlina i Brukseli, jak również nieefektywnym prowadzeniem krótko- i średniodystansowych operacji lotniczych przez samą Lufthansę i spółkę zależną – Lufthansę Cityline. Zdaniem zarządu Grupy, przewoźnik z Niemiec będzie miał coraz większe trudności z osiągnięciem progu rentowności. Aby temu przeciwdziałać, uruchamiany jest kompleksowy program naprawczy.
Nowa prognoza zysku
Niemiecki holding prognozuje, że całoroczny zysk operacyjny Grupy będzie się mieścić w przedziale od 1,4 do 1,8 mld euro, lecz jest on zależny od wyników spółki matki w kluczowym i tradycyjnie ważnego czwartego kwartału dla Lufthansy Cargo. Oczekuje się, że skorygowane przepływy pieniężne będą znacznie mniejsze, osiągając wartość mniejszą niż jeden mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.