Wczoraj (27 czerwca) Lufthansa ogłosiła, że od lata 2023 roku do służby powrócą wycofane w czasie pandemii Airbusy A380 – największe pasażerskie samoloty świata. To reakcja na dynamiczny wzrost liczby pasażerów w ostatnich miesiącach oraz opóźnienia w dostawach nowych maszyn.
Lufthansa poinformowała o podjęciu decyzji o przywróceniu Airbusów A380 do obsługi regularnych połączeń. Jako przyczyny podano zwiększone zainteresowanie pasażerów lotami w ostatnich miesiącach oraz opóźniające się dostawy nowych samolotów.
Przewoźnik zakłada, że powrót A380 będzie możliwy w następnym sezonie letnim. Obecnie trwają analizy, które mają odpowiedzieć na pytania, ile samolotów zostanie przywróconych oraz do obsługi jakich tras zostaną skierowane.
Lufthansa posiada obecnie 14 samolotów tego typu – wszystkie zostały odstawione na lotniska w Hiszpanii i Francji. Sześć z nich zostało jednak sprzedanych.
„Latem 2023 roku spodziewamy się sprawniej działającego systemu transportu lotniczego na całym świecie. Przywitamy Cię również z powrotem na pokładzie naszych Airbusów A380. Postanowiliśmy dzisiaj, że cieszące się ogromną popularnością A380 wrócą do służby w Lufthansie latem 2023 roku. Oprócz tego dalej wzmacniamy i modernizujemy naszą flotę, wprowadzając około 50 nowych airbusów A350, boeingów 787 i boeingów 777-9 oraz ponad 60 nowych airbusów A320/321s tylko w ciągu najbliższych trzech lat” – napisał zarząd Lufthansy w specjalnym liście skierowanym do klientów.
W połowie czerwca serwisy branżowe informowały, że przewoźnik rozważa takie działania. Rozważać miano wtedy powrót A380 wariantach "3+1" lub "6+2".
Obsługiwać miałyby one trasy transatlantyckie, a jedna lub dwie maszyny pozostawać w rezerwie.
Projekt bardzo dużego, dwupokładowego samolotu był marzeniem kilku producentów w branży. Spełnił je częściowo tylko Airbus, dając lotnictwu maszynę A380-800. Projekt był wprawdzie udany technicznie, ale niestety nie finansowo, co pokazały wydarzenia w 2019 r., a koronawirus tylko przypieczętował koniec tego samolotu w wielu liniach. Czynników, które doprowadziły do niepowodzenia programu A380 jest kilka. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tekście pt.
A380: Tak Airbus chciał zawojować świat.