Lufthansa zdecydowała się zamknąć swoje tanie linie lotnicze Germanwings. Powodem jest spadek popytu na podróże lotnicze, wywołany pandemią COVID-19. Grupa ogłosiła także, że zmniejszy swoją flotę, rezygnując z 40 maszyn.
„Działalność lotnicza Germanwings zostaje zakończona” – napisał w oświadczeniu zarząd grupy Lufthansy. „Miną miesiące, zanim globalne ograniczenia podróży zostaną całkowicie zniesione oraz lata, zanim światowy popyt na podróże lotnicze powróci do poziomu sprzed kryzysu” – motywowali zamknięcie niskokosztowego przewoźnika. Decyzję podjęto
po wtorkowych (7 kwietnia) obradach zarządu grupy. Większości dotychczasowych pracowników Germnanwings zostanie zaoferowana praca w pozostałych spółkach Lufthansy.
Grupa planuje na stałe wycofać z eksploatacji ponad 40 samolotów, obsługujących samą Lufthansę, Lufthansa Cityline, Eurowings i Germanwings, a dalsze cięcia dotyczą również spółek zależnych w Austrii i Szwajcarii. Niskokosztowa Germanwings, który latała w imieniu Eurowings, zostanie całkowicie zlikwidowana. Wszystkie umowy najmu z zewnętrznymi dostawcami również zostaną rozwiązane. Dotyczy to co najmniej 30 kolejnych maszyn.
Wiele samolotów dalekiego zasięgu marki Lufthansa zostanie całkowicie wycofywanych z eksploatacji. Taki los spotka sześć Airbusów A380, które pierwotnie miały zostać zwrócone do Airbusa w 2022 roku. Lufthansa zrezygnuje również z pięciu Boeingów 747-400 i dziesięciu Airbusów A340. Ponadto cięcia dotkną również 22 samolotów krótkodystansowych.
Najdotkliwiej postanowienia zarządu Grupy odczuje zwolnionych 1500 pracowników Germanwings. Piloci mają szansę na powrót do Lufthansy, ale trudniejszą sytuację mają stewardessy. Związki zawodowe UFO (stewardess) i Vereinigung Cockpit (VC) oskarżyły już narodowego przewoźnika o wykorzystywanie kryzysu do stosowania niepopularnych środków.
Linie lotnicze Germanwings do października 2015 roku funkcjonowały jako niezależna marka niskokosztowa należąca do Grupy Lufthansa. Od 2016 roku spółka była operatorem wet-lease (samolotów wraz z załogą) świadczącym swoje usługi na rzecz linii lotniczych Eurowings, które stały się główną niskokosztową marką Grupy. Flota Germanwings składała się z 33 samolotów z rodziny Airbus A320: 23 modeli A319 oraz 10 maszyn A320.
Główną bazą Germanwings był port lotniczy w Kolonii. Przed wybuchem pandemii przewoźnik wykonywał również operacje ze swoich baz w Stuttgarcie, Hamburgu, Berlinie i Monachium, jak również z Dortmundu i z Hannoweru.