Lufthansa Group poinformowała dziś (19 grudnia), że zamawia 80 samolotów krótkiego i średniego zasięgu. Zarząd firmy zdecydował o zakupie 40 airbusów A220 oraz 40 boeingów 737-8 MAX. Niemiecka firma zabezpieczyła także opcje zakupu na kolejne samoloty A220, A320neo oraz B737 MAX.
Rada nadzorcza grupy Lufthansa zatwierdziła zakup: 40 airbusów A220-300 wraz z 20 opcjami, 40 boeingów 737-8 MAX z 60 opcjami oraz zabezpieczyła 40 dodatkowych opcji zakupu na samoloty z rodziny A320neo.
- Wraz z dzisiejszym zamówieniem samolotów przyspieszamy największą modernizację floty w historii naszej firmy. Zwiększa to naszą listę zamówień z około 200 samolotów do 280 - plus dodatkowe 120 opcji zakupu kolejnych najnowocześniejszych samolotów krótkiego i średniego zasięgu. Cieszymy się, że zarówno Airbus, jak i Boeing były w stanie przekonać nas we wszystkich aspektach handlowych i technologicznych - powiedział Detlef Kayser, członek zarządu ds. floty i technologii.
Dostawy A220 zaplanowano na lata 2026 - 2031 i według informacji będą zabierać na pokład 148 pasażerów, natomiast dostawy B737 MAX 8 zaplanowano na lata 2027 - 2032, a na pokład będą zabierać 190 pasażerów.
- Ponadto decyzja o zakupie Boeinga 737-8 MAX zapewni nam większą elastyczność w zakresie nabywania samolotów krótko- i średniodystansowych w przyszłości. Nowe ultranowoczesne samoloty oferują naszym gościom dodatkowy komfort. Są również cichsze, bardziej ekonomiczne, wydajniejsze i emitują do 30 procent mniej CO2 niż ich poprzednie modele. Zamówienie to dowodzi przyszłej rentowności naszych linii lotniczych i zdolności do inwestowania, a także pokazuje, że wywiązujemy się z naszej odpowiedzialności za redukcję emisji dwutlenku węgla - dodał Kayser.
Rodzina A220
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Do końca października br. zamówiono już 849 maszyn A220: 101 A220-100 oraz 748 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 303 samoloty tego typu do 16 linii lotniczych: 58 A220-100 oraz 245 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (65), airBaltic (45) oraz Air France (32). Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samolotu i co nowego w programie A220, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220" oraz "
Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później".
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5902 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2370 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1298 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9787 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4196 A320neo, 5530 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Nowe samoloty i redukcja emisji CO2
Z obecną flotą ponad 700 samolotów komercyjnych, grupa Lufthansa realizuje długoterminową strategię flotową skoncentrowaną na efektywności kosztowej i redukcji emisji. W porównaniu z poprzednimi wersjami, nowe samoloty we flocie Lufthansy charakteryzują się nawet o 30 proc. niższym zużyciem paliwa i odpowiednio niższą emisją dwutlenku węgla. Celem grupy jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla netto o połowę do 2030 r. w porównaniu do 2019 r., aby osiągnąć neutralność węglową do 2050 r.
Wartość zamówienia około 9 mld dolarów
Oczekuje się, że ogłoszone zamówienia samolotów o wartości ok. 9 mld dolarów amerykańskich, według cen katalogowych, nie będą miały znaczącego wpływu na wydatki kapitałowe grupy LH w 2023 i 2024 r., czyli w okresie objętym obecnym planem średnioterminowym. W 2023 r. spodziewane są inwestycje netto w wysokości od 2,5 do 3 mld euro. Wydatki kapitałowe w 2024 r. mają być na podobnym poziomie.