Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lufthansa zerwie współpracę z Condorem i poskarży się Komisji Europejskiej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ dw.com/ Sueddeutsche Zeitung

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lufthansa zerwie współpracę z Condorem i poskarży się Komisji Europejskiej?
fot. Oliver Holzbauer, lic. CC BY-SA 2.0
Lufthansa planuje zerwanie współpracy z liniami Condor oraz skargę ws. pomocy publicznej dla LOT-u – informuje „Sueddeutsche Zeitung”. Niemiecki narodowy przewoźnik nie zamierza nawet w pośredni sposób wspierać konkurencji. 

Niemiecki dziennik pisze w piątek (31.01.2020), że przejęty przez Polską Grupę Lotniczą niemiecki przewoźnik Condor, któremu groziło bankructwo, może mieć problemy, które sprawi mu wieloletni partner biznesowy. 

Według nieoficjalnych informacji „Sueddeutsche Zeitung” (SZ) niemiecka Lufthansa jest o krok od decyzji o zerwaniu współpracy ze swą dawną spółką-córką. Dotyczyłoby to umowy regulującej kwestię skomunikowania połączeń Lufthansy z długodystansowymi lotami Condora z Frankfurtu nad Menem oraz udziału Condora w programie lojalnościowym Miles & More. 

Lufthansa nie zamierza wspierać konkurenta 


Jest bardzo wątpliwe, czy bez współpracy z Lufthansą w sprawie skomunikowania połączeń, Condor byłby w stanie dalej z zyskiem obsługiwać loty długodystansowe w obecnej skali – pisze dziennik, powołując się na Paula Schwaigera, dyrektora sprzedaży linii Condor. Jego zdaniem współpraca z Lufthansą to dla obu stron „dobry interes”, dlatego nie widzi on powodu, by ktokolwiek chciał tu coś zmieniać. 

Jednak – pisze SZ – Lufthansa nie chce nawet w pośredniej formie wspierać konkurenta, jakim jest LOT. Planuje też rozwijać własną ofertę lotów wakacyjnych z Frankfurtu nad Menem i Monachium. – Poza tym, Lufthansa poważnie rozważa wystąpienie do Komisji Europejskiej o postępowanie przeciwko PGL w sprawie rzekomej pomocy państwowej w związku z zakupem linii Condor” – pisze dziennik.  

W 2014 roku KE zatwierdziła pomoc państwa w wysokości 200 mln euro dla zmagającemu się wówczas z poważnymi trudnościami LOT-u. Zgodnie z zasadami unijnymi państwo może tylko raz w ciągu 10 lat przyjść z pomocą przedsiębiorstwu i tylko w związku z jego restrukturyzacją. SZ przypomina, że w 2018 roku Polska założyła holding państwowy PGL z zasobem kapitału w wysokości około 600 mln euro, w który włączono oprócz LOT-u także spółkę obsługi naziemnej i serwisującą. Zakup Condora ma zaś zostać sfinansowany przez polskie konsorcjum banków – dodaje gazeta.

Wizz Air już poskarżył się na LOT 

Według dziennika Lufthansa to nie jedyna linia lotnicza, która skarży się na LOT i PGL. Przewoźnik Wizz Air już zwrócił się do Komisji o postępowanie w sprawie polskich spółek. Cytowany przez SZ prezes zarządu Wizz Air Jószef Varadi ocenił, że Warszawa jest „kiepskim miejscem dla każdej linii lotniczej, bo rząd robi wszystko, by wspierać LOT”. Skrytykował on także decyzję niemieckiego rządu o przyznaniu liniom Condor kredytu przejściowego, jak również model biznesowy przedsiębiorstwa. Jak przyznał, Wizz Air też rozważał zakup Condora – ale tylko „przez dwie minuty”. 

Niemiecki dziennik zastrzega, że w obu sprawach ostateczna decyzja Lufthansy jeszcze nie zapadła, a przewoźnik nie chce oficjalnie odnieść się do tych informacji. 

SZ pisze też, że ani PGL, ani Condor nie podały informacji o cenie ogłoszonej w zeszłym tygodniu transakcji, a zaledwie potwierdziły, że udzielony przez rząd w Berlinie przejściowy kredyt dla niemieckich linii w wysokości 380 mln euro ma zostać w całości spłacony. „W branży krąży kwota w wysokości około 600 mln euro, do tego dochodzą jeszcze oczekiwane inwestycje we flotę” – zauważa niemiecki dziennik.

Przypomnijmy, że podczas konferencji prasowej, na której ogłaszano przejęcie Condora przez PGL, prezes Rafał Milczaraski był pytany o kwestię współpracy obu linii z niemieckim potentatem. Wiadomo, że ten wolałby widzieć największego touroperatora na swoim rodzimym rynku we własnej grupie. Szef LOT odparł, że po narodowym przewoźniku zza Odry spodziewa się kontynuowania normalnych stosunków – z jednej strony opartej o współudział w sojuszu Star Alliance z drugiej o zdrową konkurencję.

Artykuł powstał na podstawie materiału z serwisu "Deutsche Welle".


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak zmieniała się prezentacja safety video na przestrzeni lat?

Pasażer i linie lotnicze

Jak zmieniała się prezentacja safety video na przestrzeni lat?

Mateusz Kieruzal 09 grudnia 2023

Gwiazdka z Emirates w poczekalniach i na pokładzie samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Prawo i polityka

Zobacz również:

Condor pozywa Polską Grupę Lotniczą. LOT: To całkowicie bezzasadne

Prawo i polityka

Condor pozywa Polską Grupę Lotniczą. LOT: To całkowicie bezzasadne

Emilia Derewienko 09 listopada 2020

Plan ratunkowy Condora zatwierdzony!

Pasażer i linie lotnicze

Plan ratunkowy Condora zatwierdzony!

Rafał Dybiński 09 kwietnia 2020

PGL ma zgodę na przejęcie Condora

Prawo i polityka

PGL ma zgodę na przejęcie Condora

Emilia Derewienko 20 lutego 2020

Pozostałe z wątku:

Jak zmieniała się prezentacja safety video na przestrzeni lat?

Pasażer i linie lotnicze

Jak zmieniała się prezentacja safety video na przestrzeni lat?

Mateusz Kieruzal 09 grudnia 2023

Gwiazdka z Emirates w poczekalniach i na pokładzie samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Air France, Etihad i Lufthansa kłamały w sprawie bycia eko

Prawo i polityka

Zobacz również:

Condor pozywa Polską Grupę Lotniczą. LOT: To całkowicie bezzasadne

Prawo i polityka

Condor pozywa Polską Grupę Lotniczą. LOT: To całkowicie bezzasadne

Emilia Derewienko 09 listopada 2020

Plan ratunkowy Condora zatwierdzony!

Pasażer i linie lotnicze

Plan ratunkowy Condora zatwierdzony!

Rafał Dybiński 09 kwietnia 2020

PGL ma zgodę na przejęcie Condora

Prawo i polityka

PGL ma zgodę na przejęcie Condora

Emilia Derewienko 20 lutego 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5