Lufthansa Technik przekazała Luftwaffe – powietrznej jednostce Bundeswehry (Niemieckie Siły Zbrojne) – trzeciego airbusa A350, który przeznaczony jest do przewozu członków rządu Niemiec. Wnętrze klasy VIP zostało zamontowane w hamburskim hangarze spółki Lufthansy, która która specjalizuje się w usługach konserwacji, napraw, przeglądów i modyfikacji samolotów.
Dostawa nowego szerokokadłubowego airbusa oznacza, że Lufthansa Technik wypełniła dwie trzecie kontraktu na przebudowę wnętrz nowych samolotów, który spółka zawarła z niemieckim rządem.
Najnowszy A350 dołączy tym samym do innego tego samego typu samolotu, który jest już w czynnej służbie. Trzecia maszyna w dalszym ciągu przechodzi konwersję wnętrza i jest wyposażania w systemy zamówione przez niemiecki rząd.
Heuss i Adenauer
Samolotowi, który otrzymał oznaczanie 10+02, nadano imię
Theodor Heuss, na cześć pierwszego prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. A350, znany jako 10+01 lub
Konrad Adenauer,
został przekazany Specjalnemu Skrzydłu Misji Powietrznych Federalnego Ministerstwa Obrony (BMVg) w listopadzie zeszłego roku. Na razie nie wiadomo, na czyją cześć, nazwany zostanie trzeci samolot (10+03), który dołączy do floty samolotów użytkowanych przez niemiecki rząd jeszcze w tym roku.
Samolot zostanie teraz przebazownay z bazy technicznej Lufthansy Technik, która mieści się w Hamburgu, na lotnisko Kolonia-Wahn, gdzie zostanie oficjalnie oddany do użytku niemieckim siłom zbrojnym (Luftwaffe). – Dopiero w listopadzie ubiegłego roku przekazaliśmy „Konrada Adenauera” niemieckim siłom zbrojnym, a teraz „Theodor Heuss” oznacza już drugiego A350 z pełną kabiną rządową, który trafia do naszego cenionego klienta. Największy program modernizacji w historii niemieckiej floty rządowej przebiega w pełni zgodnie z zaplanowanym harmonogramem i budżetem, a za to osiągnięcie chciałbym serdecznie podziękować naszym niezwykle kompetentnym i wysoce zmotywowanym pracownikom – powiedział Michael von Puttkamer, wiceprezes Special Aircraft Services w Lufthansa Technik.
Ten najnowszy samolot został pierwotnie dostarczony przez Airbusa bezpośrednio do spółki-córki niemieckich linii lotniczych, która zajmuje się usługami MRO, w październiku 2021 r. Od tego czasu, dział Special Aircraft Service zajmował się instalacją wysoce spersonalizowanego wnętrza, które pozwoli na bezpieczny i wygodny przewóz lotniczy niemieckich VIP-ów.
Chociaż Lufthansa Technik nie chce, z oczywistych powodów, ujawniać zbyt wielu szczegółowych informacji, nowe wnętrze samolotu zostało opisane przez firmę jako „spełniające najwyższe standardy funkcjonalności, łączności, komfortu i prywatności osób podróżujących samolotem”.
Kabina jest podzielona na dwie główne sekcje, z których jedna jest przeznaczona dla dygnitarzy podróżujących w interesach w imieniu rządu niemieckiego, a sąsiednia kabina jest skonfigurowana do przewozu osób towarzyszących delegatom i innych zaproszonych gości. Samolot wyposażony jest w wygodne siedzenia z dużą przestrzenią na nogi, szereg prywatnych łazienek, a także nowocześnie wyposażoną część kuchenną.
Theodor Heuss, podobnie jak
Konrad Adenauer, został wyposażony w najnowocześniejszą technologię łączności i system radarowy. Samolot może pomieścić maksymalnie około 120 osób i może latać na ultra długich rejsach, bez konieczność wykonywania międzylądowania na dotankowanie dodatkowej ilości niezbędnego do kontynuacji lotu paliwa.
Plan modernizacji floty niemieckiego rządu
Przed pojawieniem się nowych A350, niemieccy ministrowie i urzędnicy rządowi polegali na parze starzejących się czterosilnikowych airbusów A340-300, z których jeden nosił imię Konrad Adenauer, a drugi Theodor Heuss. Jednak samoloty te stawały się coraz bardziej zawodne, co w przeszłości prowadziło do opóźnień w realizacji lotów VIP-ów lub nawet konieczności latania rejsami komercyjnymi. Takim właśnie Lufthansy do Buenos Aires musiała lecieć ówczesna kanclerz Niemiec, Angela Merkel, gdyż Konrad Adenauer miał usterkę, a drugi rządowy samolot przechodził rutynową konserwację i był wyłączony użytku.
Aby wymienić starzejące się szerokokadłubowce, rząd
niemiecki zamówił w sumie trzy airbusy A350. Podczas gdy Airbus dostarczył już wszystkie trzy zamówione maszyny, niemieckiemu rządowi, tylko dwa z tej trójki przeszły jak dotąd obszerne wyposażania, tak aby nadawały się do lotów VIP.
Trzeci samolot, 10+03, nazwany tymczasowo
Kurt Schumacher, został pierwotnie dostarczony na początku 2020 r. Do czasu dostawy pierwszego w pełni wyposażonych A350, samolot przewoził jednak przedstawicieli niemieckiego rządu. Na początku br samolot powrócił do bazy Lufthansy Technik w Hamburgu.