Embraer i Luxair podpisały dziś (11 października) w Innsbrucku wiążące zamówienie na cztery samoloty E195-E2. Największe maszyny rodziny E-Jet E2 uzupełnią flotę większych samolotów wąskokadłubowych (B737 MAX) niedawno zamówionych przez tego przewoźnika.
Luxair zamówił cztery embraery E195-E2, z dwiema opcjami i trzema prawami do zakupu kolejnych maszyn tych maszyn. Umowa zawiera także prawo do konwersji na mniejsze E190-E2 w razie potrzeby. Dostawa pierwszego samolotu zaplanowana jest na początku IV kwartału 2025 r., ale na razie przewoźnik nie zaprezentował konfiguracji i wyglądu pokładu zamówionych maszyn.
- Kontynuujemy rozwój naszej linii lotniczej i zabezpieczamy jej długoterminową przyszłość. Te najnowocześniejsze samoloty są dodatkowym dowodem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i komfort pasażerów. E195-E2 charakteryzuje się najniższym poziomem hałasu i spalania paliwa na rynku samolotów regionalnych i zapewni niezbędną elastyczność w naszej siatce połączeń. Nasi pasażerowie skorzystają z przestronnej i cichej kabiny oraz dużych schowków na bagaż podręczny. E195-E2 świetnie pasuje do Luxair i naszych pasażerów - powiedział Gilles Feith, dyrektor generalny Luxair.
Ogłoszenie umowy nastąpiło podczas walnego zgromadzenia stowarzyszenia European Regions Airline Association (ERA), które odbywa się Innsbrucku w dniach 10-12 października br.
- Wspaniale jest powitać Luxair z powrotem w rodzinie Embraer; w przeszłości Luxair obsługiwał ERJ-145 i turbośmigłowe Emb-120. E2 jest idealnie dopasowany do operacji i ambicji Luxair, ściśle uzupełniając istniejącą i zamówioną flotę Luxair, zapewniając maksymalny poziom optymalizacji floty i sieci dla linii lotniczej w perspektywie długoterminowej. Szczególną mocą E2 jest to, że jego nowa technologia, niski poziom hałasu i ślad środowiskowy umożliwiają liniom lotniczym zarządzanie zarówno ich wzrostem, jak i celami zrównoważonego rozwoju - powiedział Martyn Holmes, CCO, Embraer Commercial Aviation.
Flota liniiObecnie we flocie przewoźnika znajdują się 23 samoloty: cztery boeingi B737-700, cztery B737-800, dwa B737 MAX 8, 11 De Havillandów Canada Dash 8 oraz dwa wynajęte embraery E190 (ACMI). Przewoźnik oczekuje na dostawę 12 maszyn: czterech boeingów
B737 MAX 7, czterech
B737 MAX 8 oraz czterech embraerów E195-E2.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Nowy Embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000.
Do tej pory zamówiono 270 embraerów E-jet E2, w tym 236 E195-E2. Do końca kwietnia br. dostarczono 81 samolotów z rodziny E2: 18 E190-E2 oraz 63 E195-E2.