Dane WorldACD pokazują, że luty był kolejnym miesiącem, w który rosły wolumeny oraz stawki przewożonego frachtu lotniczego. Pozytywne globalne dane nie powinny jednak przesłaniać faktu, że w niektórych regionach świata obraz jest “drastycznie odmienny” - informuje Air Cargo News.
Lutowe dane WorldACD pokazują, że popyt mierzony wagowo wzrósł o 1,1 proc. rdr. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy (skala ta pozwala na wyeliminowanie błędu wynikającego z efektu Chińskiego Nowego Roku, którego obchody nie mają stałej daty) wzrosty tonażu wyniosły 0,9 proc. rdr.
Miesięczne stawki przewozowe w lutym wzrosły o 84 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem, podczas gdy yieldy w dwóch pierwszych miesiącach wrosły o 79 proc. rdr.
Azja klasą samą w sobie
Podczas gdy globalne dane przewozowe mogą wpływać na uczucie optymizmu, WorldACD ostrzega: “Być może na świecie trend jest pozytywny, jednak na wielu rynkach rzeczywistość jest zgoła inna”.
- Azja-Pacyfik, jeden z sześciu głównych regionów badanych przez WorldACD, jest klasą samą w sobie, wskazując na rosnące znaczenie regionu w światowym handlu. Poza subregionem Australazji i Pacyfiku (-26 proc. rdr), rośnie eksport cargo lotniczego, szczególnie z subregionów Chin oraz Azji Północnowschodniej, gdzie odnotowano wzrosty rdr odpowiednio 46 i 24 proc. Obsługa cargo w całym regionie wzrosła o 19 proc. rdr, o 14 proc. w porównaniu z 2019r. oraz o 6 proc. w porównaniu z bardzo dobrym 2018 r. Pod względem importu, Region Azji-Pacyfiku odnotował 7 proc. wzrost rdr, 2 proc. wzrost w porównaniu z 2019 r., jednak 4 proc. spadek w porównaniu z 2018 r. Warto odnotować, że działalność w obrębie Azji-Pacyfiku rośnie dużo wolniej niż eksport do innych regionów - czytamy w miesięcznym raporcie WorldACD.
“Drastycznie odmienny” obraz w innych regionach
Poza Azją, która napędzała dobre wyniki globalne, w innych częściach świata lutowe wyniki przewozowe były zgoła inne. W 19 subregionach, oraz był “drastycznie odmienny” - informuje WorldACD.
Poza trzema niewielkimi subregionami (Środkowa Afryka, Meksyk oraz Środkowa Azja), wszystkie pozostałe regiony w 2021r. odnotowały spadki w porównaniu z każdym rokiem z trzech poprzednich lat. Najbardziej dotknięta została Południowa Azja ze spadkami w granicach 24 proc. za każdy rok z poprzednich trzech lat, Północna Afryka (-23 proc. rdr), Południowa Afryka (-20 proc. rdr), Region Zatoki Perskiej (-17 proc. rdr) oraz Kanada (-16 proc. rdr), wynika z raportu.
W lutym największy wzrost miesięczny pod względem tonażu, ale również pod względem stawek i yieldów został odnotowany na trasach z Japonii do Amerykańskiego Midwestu. Pod względem wzrostu stawek przewozowych, general cargo radziło sobie lepiej niż special cargo. Pod względem wzrostu wolumenów, największe wzrosty odnotowano w kategoriach vulnerable oraz high tech.
- W tej chwili najwyższe stawki cargo lotniczego obwiązują na trasach z Korei Południowej zarówno w kierunku wschodnim jak i zachodnim. W tej sytuacji dużą rolę odgrywa popyt na zestawy testowe do wykrywania Covid-19 oraz zamiana cargo morskiego na lotnicze - informuje WorldACD.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.