Macedońskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji ogłosiło przetarg, w którym mogą wziąć udział linie lotnicze, które zobowiążą się do uruchomienia z portów lotniczych w Skopje i Ochrydzie loty na nowych kierunkach. Chętne do subsydiów linie muszą przewozić co najmniej 10 mln pasażerów, a w 2019 roku powinny osiągnąć minimum 25 mln euro zysku. Macedoński minister transportu i komunikacji wskazuje, że w przetargu przewagę będą miały linie lotnicze latające na główne lotniska.
W porównaniu z trzema poprzednimi edycjami przetargów, w których macedoński rząd, w zamian za oferowanie tanich połączeń lotniczych ze stolicy tego bałkańskiego, zobowiązywał się do udzielania przewoźnikom dotacji, w nowym przetargu lokalny rząd stworzył nowe warunki przetargowe, chcąc tym samym zdywersyfikować krajową ofertę linii lotniczych i dostępnych miejsc docelowych. Wszystkie poprzednie przetargi wygrały węgierskie linie lotnicze Wizz Air.
Przewoźnicy zainteresowani udziałem w przetargu muszą być zarejestrowani w jednym z krajów Europy, przewozić co najmniej 10 mln pasażerów i wygenerować w 2019 roku 25 mln euro zysku. Ponadto operatorzy lotniczy są zobowiązani do kontynuowania obsługi nowych tras po 30 grudnia 2025 r. przez okres co najmniej od dwóch do trzech lat. Jeśli linie tego nie uczynią, będą musiały zwrócić przyznane przez państwo środki finansowe.
Zgodnie z warunkami określonymi w publicznym zaproszeniu, linie lotnicze muszą utrzymywać loty do nowo uruchomionych destynacji co najmniej dwa razy w tygodniu przez cały rok i cały okres obowiązywania pomocy finansowej, opracować plan marketingu i promocji połączeń oraz składać co pół roku sprawozdanie ze swojej działalności.
Wyboru linii, które otrzymają wsparcie finansowe dokona Ministerstwo Transportu i Łączności. Urząd przy wyborze weźmie pod uwagę liczbę tygodniowych połączeń oferowanych na nowych trasach, liczby przewiezionych pasażerów na lotnisku docelowym (im bardziej ruchliwe lotnisko, tym większa szansa na dofinansowanie połączenia), a także wielkość oferowanej przepustowości. Ministerstwo nie będzie dotować lotów na trasach ze Skopje, które były obsługiwane ze stołecznego lotniska w ciągu ostatnich dwóch sezonów (lato i zima). Tak samo będzie w przypadku portu położonego w pobliżu jeziora ochrydzkiego.
Macedonia dotuje połączenia lotnicze, zapewniając każdej linii lotniczej siedem euro za każdego pasażera przewiezionego na każdej nowej trasie ze Skopje i 4,5 euro w przypadku rejsów z Ochrydy. Zainteresowani kandydaci mają czas do 19 stycznia na składanie ofert.
– Nowy przetarg ma objąć jak najwięcej linii lotniczych, a nie być związany tylko z jednym przewoźnikiem. Ograniczamy też wysokość dotacji, zgodnie z wymogami i postulatami Komisji Europejskiej, wszystko po to, aby zaoferować obywatelom jak największą liczbę kierunków i rozwijać lokalny ruch lotniczy. Linie lotnicze, które latają większymi samolotami na główne lotniska i oferują więcej lotów tygodniowych, będą miały przewagę. Umowa zobowiąże linie lotnicze do utrzymania lotów na tej trasie nawet po wygaśnięciu umowy o dofinansowanie – powiedział cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation” macedoński minister transportu i komunikacji, Blagoj Bočvarski.