Boeing i Macquarie AirFinance ogłosili podczas Farnborough Airshow 2024, że leasingodawca złożył swoje pierwsze bezpośrednie zamówienie na samoloty amerykańskiego producenta.
Zakup 20 samolotów B737-8 podwaja istniejący portfel zamówień Macquarie AirFinance na samoloty 737 MAX 8, który został przejęty od Aviation Lease and Finance Co. (ALAFCO) w 2023 r.
- Ciągła ekspansja i odnawianie naszej floty podkreśla naszą wiarę w przyszłe perspektywy wzrostu globalnego komercyjnego transportu lotniczego. To zamówienie zwiększa nasz istniejący portfel zamówień do 86 samolotów i umożliwi naszym partnerom lotniczym dostęp do najnowocześniejszych, paliwooszczędnych samolotów - powiedział Eamonn Bane, dyrektor generalny Macquarie AirFinance.
Rozszerzając swoje portfolio 737 MAX, Macquarie AirFinance zwiększy flotę paliwooszczędnych samolotów nowej generacji, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony linii lotniczych.
- W miarę jak odnawianie flot wąskokadłubowych nabiera tempa, wybór 737-8 przez Macquarie AirFinance pozwoli klientom na wycofanie starszych samolotów i korzystanie z najbardziej oszczędnych odrzutowców w branży. Leasingodawcy tacy jak Macquarie AirFinance są kluczowymi partnerami Boeinga i naszych klientów lotniczych, wspierając dostawy samolotów i oferując rozwiązania finansowe przewoźnikom, którzy chcą dodać do floty 737 MAX - powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalna Boeing Commercial Airplanes.
Prognoza rynkowa Boeinga na 2024 r. wskazuje, że prawie połowa dostaw samolotów do 2043 r. zastąpi starsze odrzutowce, poprawiając efektywność paliwową i zrównoważony rozwój.
Macquarie AirFinanceAustralijski lessor jest wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie leasingu i finansowania samolotów z portfelem 236 samolotów leasingowanych 85 liniom lotniczym w 49 krajach i portfelem zamówień obejmującym 86 nowych samolotów Boeing i Airbus. Z biurami w Dublinie, Londynie, San Francisco i Singapurze, Macquarie AirFinance jest własnością Macquarie Asset Management, PGGM Infrastructure Fund i Australian Retirement Trust.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 6271 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2589 B737 MAX 8), co daje około 38 proc. rynku wąskokadłubowego.
Do tej pory Boeing dostarczył 1555 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,9 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 3,6 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.