Podczas trwającego salonu lotniczego MAKS 2019 pod Moskwą linia Yakutia Airlines złożyła zamówienie na dwie rosyjskie maszyny wąskokadłubowe. Przewoźnik doda do swojej floty kolejne SSJ 100 oraz MC-21.
Linia lotnicza ujawniła podczas MAKS 2019 w Moskwie, że zamierza dodać do floty pięć suchojów SSJ100 oraz do 10 najnowszych samolotów Irkuta MC-21-300 (pięć zamówionych i pięć opcji). Yakutia poinformowała także, że planuje wyleasingować około 10 dodatkowych Superjetów w latach 2020–2021. Ma to na celu rozbudowę bazy na lotnisku w Chabarowsku oraz siatki połączeń do miast w Chinach, Korei Południowej i Japonii. Według Andrieja Fiedotowa, wicepremiera regionu Jakucji, modernizacja floty jest ważna dla strategii przyciągania turystyki do regionu.
Obecna flota przewoźnika składa się z 21 samolotów: sześciu Antonowów An-26, jednego boeinga B737-700, pięciu B737-800, trzech bombardierów Q300, jednego Q400 oraz czterech suchojów Superjet 100. Przewoźnik oczekuje na dostawę 25 samolotów: 10 boeingów B737 MAX 7, pięciu SSJ100 oraz 10 MC-21-300.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MS-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Regionalny Suchoj
Suchoj Superjet 100 (Sukhoi Superjet SSJ) to regionalny samolot pasażerski zaprojektowany przez firmę Suchoj oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa i Iljuszyna. Awionikę dla samolotu dostarcza firma Thales, układy sterujące Liebherr, a silniki PowerJet. Montaż maszyn odbywa się w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem, ale produkcja seryjna jest też w zakładach w europejskiej części Federacji Rosyjskiej. Konsultantem projektu jest Boeing, a partnerem strategicznym Alenia Aeronautica. We Włoszech działa także firma SuperJet International – spółka joint venture pomiędzy firmą Alenia Aermacchi (51 proc.), a holdingiem Suchoja (49 proc.), która jest odpowiedzialna za wykonanie dostaw dla zachodnich odbiorców SSJ100. W zakładzie każda maszyna otrzymuje pełny wystrój kabiny pasażerskiej i malowanie danego przewoźnika oraz przygotowanie dokumentacji lotniczej do dostawy. Do tej pory zamówiono 301 Suchojów SSJ100 wraz ze 100 opcjami, a do końca kwietnia 2019 r. dostarczono łącznie 148 samolotów tego typu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.