Malaysia Airlines poinformowały dziś (21 marca) o zamówieniu 30 kolejnych B737 MAX, które zastąpią obecnie eksploatowane B737-800. Nowa umowa zawiera także porozumienie dotyczące specjalnego planu obsługi technicznej nowych maszyn od Boeing Services. Zamówienie, które zostało zaksięgowane w styczniu 2025 r. i zostało opublikowane jako niezidentyfikowane na stronie internetowej zamówień i dostaw Boeinga, umożliwi malezyjskiemu przewoźnikowi zaspokojenie rosnącego popytu na podróże w Azji Południowo-Wschodniej.
Zamówienie 30 samolotów przewoźnik podzielił pomiędzy wersje MAX 8 i MAX 10, a konkretniej na 18 B737-8 i 12 B737-10. Podpisana umowa zawiera także 30 opcji zakupu kolejnych maszyn z rodziny 737 MAX.
Według Boeinga, flota samolotów w regionie Azji Południowo-Wschodniej wzrośnie o prawie 250 proc. w ciągu najbliższych 20 lat, co podkreśla znaczenie inwestycji Malaysia Aviation Group we wszechstronność 737-8 i pojemność 737-10 jako największego członka rodziny MAX.
- To znacząca inwestycja dla Malaysia Aviation Group, która umożliwi nam dostarczanie naszym klientom najnowocześniejszej oferty kabin premium i najnowocześniejszych technologii. Dodanie tych nowych samolotów nie tylko zwiększy wydajność naszej floty i zwiększy liczbę miejsc, ale także pozwoli nam poprawić ogólne wrażenia podczas lotu, z potrzebami naszych pasażerów na czele - powiedział Izham Ismail, prezes i dyrektor zarządzający grupą Malaysia Aviation Group.
Boeing 737 służył jako trzon floty wąskokadłubowej Malaysia Airlines przez ponad 55 lat po wprowadzeniu pierwszego B737-100 w 1969 r. Od tego czasu Malaysia Airlines eksploatowały niemal każdy wariant rodziny 737 i będą kontynuować to dziedzictwo dzięki najnowszemu zamówieniu na kolejne MAX-y.
- Najnowsze ogłoszenie stanowi kolejny kamień milowy w wieloletniej współpracy Boeinga z Malezją i odzwierciedla nasze trwałe zaangażowanie w sektor lotniczy tego kraju. Możliwość wprowadzenia większej liczby samolotów Boeinga w Malezji jest powodem do dumy dla wielu naszych malezyjskich pracowników, którzy przyczyniają się do powstania każdego samolotu, który Boeing buduje i dostarcza klientom na całym świecie - powiedział Brendan Nelson, wiceprezes Boeinga i prezes spółki Boeing Global.
Obecność Boeinga w Malezji obejmuje spółkę Boeing Composites Malaysia, pierwszy w całości należący do firmy zakład produkcyjny w Azji Południowo-Wschodniej, zatrudniający wyłącznie Malezyjczyków. Zakład dostarcza produkty kompozytowe i podzespoły do wszystkich komercyjnych samolotów Boeinga, w tym 737 MAX. Boeing wspiera rozwój potencjału lotniczego w Malezji poprzez szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, warsztaty zrównoważonego rozwoju, rozwój łańcucha dostaw, współpracę z uniwersytetami i inicjatywy wspierające lokalną społeczność.
Flota linii MalaysiaObecnie flota Malaysia Airlines składa się z 84 samolotów: siedmiu airbusów A330-200, 15 A330-300, trzech A330F,
dwóch A330neo, siedmiu A350-900, 42 boeingów B737-800 oraz 11 B737-8 MAX.
Linia obecnie oczekuje na wymianę floty wąskokadłubowej i dostawę 44 B737 MAX: 32 B737 MAX 8 i 12 B737 MAX 10 oraz odświeżenie floty szerokokadłubowej wraz z dostawą 21 maszyn: 18 A330neo (+20 opcji) oraz trzech A350-900.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 479 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2 751 B737 MAX 8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 720 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 3,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.