Malaysia Aviation Group (MAG), spółka matka Malaysia Airlines, poinformowała dziś (15 sierpnia), że wybrała samoloty A330neo do programu odnowy floty szerokokadłubowej przewoźnika. Wstępna umowa obejmuje pozyskanie 20 samolotów A330-900, przy czym 10 zostanie zakupionych bezpośrednio od Airbusa, a 10 będzie leasingowanych od firmy Avolon.
O tym, że Malaysia wybierze A330neo informowaliśmy
tutaj. Ogłoszenie nastąpiło podczas specjalnej konferencji w Kuala Lumpur, w którym uczestniczyli prezes MAG Izham Ismail oraz dyrektor handlowy Airbusa i szef działu międzynarodowego Christian Scherer, którzy podpisali protokół ustaleń (MoU) dotyczący samolotów, które zostaną zamówione w Airbusie. Podczas uroczystości podpisano również umowy z producentem silników Rolls-Royce i leasingodawcą firmą Avolon.
Transakcja obejmuje także 20 praw do zakupu A330neo, co ma zapewnić całej grupie Malaysia elastyczność w realizacji przyszłych możliwości rozwoju floty. MoU obejmuje również zakup zapasowych silników Trent 7000 oraz usług serwisowych w ramach Rolls-Royce TotalCare. Dostawy nowych samolotów rozpoczną się w trzecim kwartale 2024 r. i potrwają do końca 2028 r.
- Po obszernej ocenie technicznej i bardzo dokładnym procesie wyboru, jesteśmy zachwyceni osiągnięciem strategicznego porozumienia z naszymi partnerami w sprawie odnowienia naszej floty szerokokadłubowej poprzez zakup 20 samolotów A330neo. Innowacyjne, efektywne kosztowo i skuteczne podejście oferuje właścicielom floty całościowe rozwiązanie, które jest opłacalne finansowo dla MAG, ponieważ zapewniamy sobie niższą i stabilną bazę kosztową oraz finansowanie pomocnicze - powiedział Izham Ismail, prezes Malaysia Aviation Group.
Napędzane najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, A330neo dołączą do floty przewoźnika składającej się z sześciu samolotów A350-900 i stopniowo zastąpią 21 maszyn A330ceo. Przewoźnik będzie obsługiwał A330neo w swojej siatce połączeń obejmującej Azję, Pacyfik i Bliski Wschód. Malaysia Airlines skonfiguruje swoje A330neo dla 300 pasażerów w dwóch klasach podróży: biznes i ekonomicznej.
- Zakup A330neo jest naturalnym przejściem od naszej obecnej floty A330ceo. A330neo nie tylko zapewni modernizację floty i zwiększoną wydajność operacyjną, ale także spełni cele środowiskowe dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa na jedno miejsce, przy zachowaniu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Jest to znaczący kamień milowy, ponieważ MAG zmierza w kierunku pomyślnej realizacji naszego Długoterminowego Planu Biznesowego 2.0, aby zająć pozycję wiodącej Grupy świadczącej usługi lotnicze w regionie - dodał Ismail.
Flota linii Malaysia
Obecnie flota Malaysia Airlines składa się z 80 samolotów: sześciu airbusów A330-200, 15 A330-300, trzech A330F, sześciu A350-900,
sześciu A380 (które chce sprzedać) oraz 44 boeingów B737-800. Linia obecnie oczekuje na wymianę floty wąskokadłubowej i dostawę 50 B737 MAX: 40 B737 MAX 8 i 10 B737 MAX 10.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 273 maszyny A330neo: 11 A330-800neo oraz 262 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 77 A330neo: cztery A330-800 oraz 73 A330-900.