PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie wstępnego studium wykonalności krakowskiego węzła kolejowego, które obejmie także znaczną część Małopolski. Czy nowe i zmodernizowane linie poprawią dostępność lotniska transportem kolejowym? Obecnie w ten sposób do portu dojeżdża tylko 9% pasażerów.
Trwa kolejny przetarg PKP PLK na opracowanie wstępnego studium wykonalności węzła kolejowego. Tym razem chodzi o zaplanowanie inwestycji w Krakowie i całej Małopolsce. Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, głównym celem projektu jest “opracowanie spójnej i skonsultowanej z właściwymi organizatorami transportu lub przewoźnikami koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym na tym obszarze”. Podobnie jak w pozostałych opracowaniach, tu również mają powstać m. in. model mikrosymulacyjny, koncepcja układów torowych oraz scenariusze inwestycyjne.
Wśród rozważanych projektów jest m.in. budowa nowej linii kolejowej Kraków Opatkowice – Kraków Balice oraz Kraków Lotnisko – Zabierzów. Analizowane będą także Kraków Główny – Olkusz z uwzględnieniem ruchu pociągów dużych prędkości i połączenia z Centralną Magistralą Kolejową (CMK) oraz inne warianty obsługi Olkusza. Projekt będzie jeszcze konsultowany m.in. z samorządem i spółką CPK. Pełne informacje o planach PKP PLK dostępne są
TUTAJ.
Obecnie na krakowskie lotnisko można dojechać koleją, ale od przeszło dwóch lat prowadzone są prace modernizacyjne na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Główny, co wiązało się z koniecznością ograniczenie częstotliwości kursowania pociągów. Obecnie jedynie 9% pasażerów dojeżdża w ten sposób na małopolskie lotnisko. Najwięcej podróżujących z Kraków Airport wybiera własny samochód (38%) lub taksówkę (30%). N komunikację autobusową decyduje się 12% podróżnych zaś na auto z wypożyczalni 7%.
Wśród podmiotów, z którymi będą prowadzone rozmowy znajdą się także władze lotniska, które w zeszłym roku opracowało własny plan inwestycyjny. – Zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka w listopadzie 2018 roku Plan Generalny dla lotniska Kraków-Balice wymaga na każdym etapie procedowania, konsultacji z podmiotami zaangażowanymi w rozwój infrastruktury transportowej wokół lotniska – informuje Natalia Vince, rzecznik prasowy, Kraków Airport. Poprawa dostępności portu będzie z reszta konieczna by usprawnić dojazd rosnącej dynamicznie liczbie pasażerów.
– Kraków Airport promuje korzystanie z transportu zbiorowego, poprzez jednolite oznakowanie na terenie lotniska, informacje już od hali odbioru bagażu o wszystkich środkach transportu do centrum miasta (z podstawową informacją taryfową i częstotliwością kursowania), a także poprzez informację wizualną prezentującą bieżące odjazdy autobusów i pociągów z lotniska – przypomina rzeczniczka.