Linie Mandarin Airlines odebrały w czwartek (28 grudnia) swój pierwszy samolot ATR 72-600 wyposażony w nowe silniki PW127XT. ATR podkreśla, że dzięki tej dostawie linie rozpoczynają nowy rozdział w tajwańskich regionalnych przewozach lotniczych.
Ta przełomowa dostawa jest następstwem zamówienia przez linię lotniczą sześciu ATR-ów 72-600 podczas
Paris Air Show w połowie tego roku, wzmacniając jej zaangażowanie w dostarczanie wydajnych i niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie transportu lotniczego. Umowa pomiędzy Mandarin Airlines i producentem obejmuje także wsparcie techniczne na obsługę samolotów ATR aż do przeglądów typu C (C-Check), udzielane grupie China Airlines.
Dając 20 proc. redukcję kosztów utrzymania i co najmniej 3 proc. oszczędności paliwa, silniki PW127XT wyznaczają nowe standardy zużycia paliwa, emisji dwutlenku węgla i NOx, a także ekonomiki operacyjnej dla lotnictwa regionalnego. Zgodnie z zaangażowaniem Mandarin Airlines w niskoemisyjne podróże lotnicze, pierwszy etap lotu dostawczego samolotu z centrum dostaw ATR-a w Tuluzie do Tajpej obejmował 30 proc. mieszankę zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w silnikach, które są już certyfikowane do 50 proc. operacji SAF.
Podobnie jak inni lokalni operatorzy, Mandarin Airlines będzie używać ATR-ów 72-600 na trasach krajowych na Tajwanie, które w dużej mierze składają się z połączeń krótkodystansowych o wysokiej częstotliwości pomiędzy główną wyspą Tajwanu, Formozą a mniejszymi wyspami położonymi w Cieśninie Tajwańskiej, jak również pomiędzy miastami na zachodnim i wschodnim wybrzeżu wyspy, przedzielonymi wysokim masywem górskim utrudniającym komunikację.
Nowy standard silników turbośmigłowych
Silnik
Pratt & Whitney PW127XT wyznacza nowy standard w zakresie zrównoważonego rozwoju i ekonomiki eksploatacji w lotnictwie regionalnym. Dzięki zastosowaniu nowej serii XT klienci ATR-a będą mogli korzystać z wydłużonego o 40 proc. czasu pracy na skrzydle, co pozwoli na wydłużenie czasu pomiędzy remontami silnika do 20 tys. godzin, a w rezultacie zmniejszy się liczba zdarzeń technicznych w całym cyklu życia samolotu. Pozwoli to także na obniżenie kosztów obsługi technicznej silnika o ponad 20 proc.
PW127XT zapewni 3 proc. poprawę efektywności paliwowej dzięki zastosowaniu technologii wtrysku. Dzięki temu nowy silnik zużywać będzie o ponad 40 proc. mniej paliwa w porównaniu z innymi regionalnymi odrzutowcami, co przekłada się na podobny odsetek oszczędności przy emisji CO2. Silnik jest kompatybilny ze zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF), zgodnie z celem ATR-a, jakim jest osiągnięcie 100 proc. kompatybilności z SAF do 2025 r. i pomaga klientom w wypełnieniu ich zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby osiągnąć zerową emisję w lotnictwie do 2050 r.
Flota Mandarin Airlines
Obecnie flota linii składa się z 10 ATR-ów 72-600. Przewoźnik oczekuje na dostawę pięciu ATR-ów 72-600, które pojawią się do końca 2025 r.