Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

MAP: Wkrótce prezentacja urealnionego CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TOK FM/money.pl/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
MAP: Wkrótce prezentacja urealnionego CPK
Wizualizacja CPK
Wiceminister aktywów państwowych Robert Kropiwnicki potwierdził dotychczasowe doniesienia dotyczące kontynuacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wkrótce odbędzie się prezentacja urealnionej inwestycji, której los po jesiennych wyborach był zagrożony.

– Data się zbliża, będzie to koniec tego tygodnia, albo przyszły tydzień. Prezentacja jest prawie gotowa – ujawnił Kropiwnicki na antenie TOK FM, cytowany również przez serwis money.pl.

Wiceminister aktywów państwowych zapewnił, że nie ma obecnie takiej koncepcji, aby ten projekt całkowicie odrzucić. – Trzeba go urealnić – stwierdził Kropiwnicki, podkreślając przy tym, że projekt będzie odpowiadać krajowym potrzebom gospodarczym i logistycznym.

Decyzja premiera jeszcze w czerwcu

Premier Donald Tusk zapowiedział na początku miesiąca, że decyzja w sprawie CPK zapadnie jeszcze w czerwcu. – W sprawie CPK pełna prezentacja będzie przedstawiona jeszcze w czerwcu. Będziemy korzystali z możliwości technologicznych, aby państwo zobaczyli wszystko, jak pod mikroskopem, jaka przyszłość czeka tę inwestycję. Odpowiedzialni za to ministrowie wiedzą, że opinia publiczna pozna w czerwcu nasze plany w szczegółach – podkreślił lider parlamentarnej większości.

W miniony piątek natomiast spółka CPK poinformowała, że w związku z wszczęciem procedury wydawania decyzji lokalizacyjnej dla portu, wznowiony zostaje Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), który umożliwia właścicielom nieruchomości położonym na terenie przyszłego portu sprzedaż na warunkach powyżej rynkowych bez procedury wywłaszczeniowej. Wszczęcie postępowania przez Wojewodę Mazowieckiego jest kolejnym krokiem procedury administracyjnej pozyskiwania przez CPK decyzji lokalizacyjnej dla lotniska i powiązanej infrastruktury.

CPK czyli o megalomanii i duoporcie

Centralny Port Komunikacyjny od wielu lat budzi kontrowersje. Przedstawiona przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości koncepcja zakładająca budowę nowego hubu oraz sieci zbiegających się w nim połączeń kolejowych była krytykowana za megalomańskie podejście. Opozycja proponowała w zamian koncepcję duoportu i rozbudowy istniejących już lotnisk.

Ożywione dyskusje o przyszłości CPK trwają od ostatnich wyborów. Ostatnio na jednej z branżowych debat starli się Mikołaj Wild i Maciej Lasek. Strona rządowa wraz z nowym zarządem CPK podkreśla, że zakończyły się audyty wewnętrzne, przeprowadzane „siłami własnymi spółki” i trwają postępowania zewnętrzna, co ma pozwolić na określenie tempa i sposobu realizacji projektu CPK. Władze zapewniają, że projekt będzie kontynuowany, ale w pierwszej kolejności trzeba zapewnić przepustowość na Mazowszu modernizując Lotnisko Chopina. Z takim podejściem nie zgadzają się zwolennicy szybkiej budowy CPK.

W ostatnim czasie do CPK przekonali się m.in. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, a także Robert Biedroń, polityk Lewicy, którzy wcześniej kategorycznie optowali za zatrzymaniem budowy portu lotniczego na baranowskich łąkach. Od jakiegoś czasu za kontynuacją realizacji lotniczo-kolejowego projektu opowiadają się również prezesi największych polskich firm. Polscy przedsiębiorcy traktują CPK jako „motor napędowy polskiej gospodarki”.

O tym, że uruchomienie portu lotniczego w Baranowie będzie możliwe najwcześniej w roku 2032, a do tego czasu trzeba rozbudować terminal na Okęciu mówił też Dariusz Kuś, członek zarządu CPK. Prezes Czernicki podkreślał zaś, że projekt CPK wymaga urealnienia i dostosowania do możliwości budżetowych.

Szef IATA o CPK


O zasadności budowy nowego lotniska w Polsce i alternatywie w postaci koncepcji duoportu lub wykorzystania większej liczby lotnisk do obsługi ruchu w Warszawie mówił podczas zakończonego niedawno w Dubaju spotkania Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), szef tej organizacji.

– To zależy od tego jaki masz cel. Jeśli ruch do danego miasta jest duży, a więc jest duże zapotrzebowanie na połączenia point-to-point, to możesz je rozdzielić między lotniska. Jednak jeśli celem jest rozbudowa siatki połączeń międzynarodowych w państwie ze względnie niedużym ruchem krajowym to musisz zainwestować w hub – stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA.

Walsh podkreślał przy tym, że w wielu przypadkach trudno jest zbudować wielkie lotnisko jedynie w oparciu o ruch bezpośredni, a sukces zależy od stworzenia warunków dla rozwoju ruchu transferowego o znaczącej skali. Jako przykład dużego hubu, który nie jest mocno uzależniony od transferów podaje port Londyn-Heathrow, gdzie jest to od 30 do 40 proc. ruchu. Na lotniskach w Amsterdamie, Frankfurcie czy Stuttgarcie jest to już jednak ok. 70%. Ciekawym przykładem może być Dubaj, którego rola jako miejsca docelowego, dzięki rosnącej pozycji ekonomicznej i turystycznej rośnie, co przekłada się na powolny spadek udziału przesiadek.

Przedstawiciele IATA zwracali także uwagę na to, że w Europie już w zasadzie nie buduje się nowych lotnisk, a rozbudowa istniejących hubów jest niemal możliwa ze względu na obowiązujące regulacje środowiskowe i normy hałasowe. W tym samym czasie w nowe ogromne porty i powiększanie istniejących inwestuje m.in. Turcja czy państwa z Półwyspu Arabskiego. – Ruch lotniczy będzie rozwijał się poza Europą, a liczba połączeń do ze Starego Kontynentu będzie mniejsza niż z portów w Stambule, Dosze, Dubaju, czy Rijadzie. Te huby będą się rozwijać, a lotniska europejskie czeka stagnacja – powiedział Walsh.

– Europa sama nakłada na siebie ograniczenia przez co staje się mniej konkurencyjna i traci pozycje na światowym rynku lotniczym – dodał Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Europę. Zaznacza przy tym, że duże huby stawiające na ruch transferowy przekładają się na znaczące przychody dla regionów i napędzają wzrost gospodarczy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Infrastruktura i lotniska

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 czerwca 2024

CPK ogłosił kolejny przetarg, podzielony na trzy części

Infrastruktura i lotniska

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Prawo i polityka

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Redakcja / inf. pras. 10 czerwca 2024

Zobacz również:

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Infrastruktura i lotniska

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 czerwca 2024

CPK ogłosił kolejny przetarg, podzielony na trzy części

Infrastruktura i lotniska

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Prawo i polityka

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Redakcja / inf. pras. 10 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Infrastruktura i lotniska

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 czerwca 2024

CPK ogłosił kolejny przetarg, podzielony na trzy części

Infrastruktura i lotniska

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Prawo i polityka

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Redakcja / inf. pras. 10 czerwca 2024

Zobacz również:

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Infrastruktura i lotniska

Sondaż DGP: Rośnie liczba zwolenników CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 czerwca 2024

CPK ogłosił kolejny przetarg, podzielony na trzy części

Infrastruktura i lotniska

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Prawo i polityka

CPK unieważnia ostatni przetarg na audyt

Redakcja / inf. pras. 10 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5