Aaron McGarvey, szef strategii i rozwoju sieci połączeń w Finnair, podczas Forum Routes 2023 przyznał, że radzenie sobie ze skutkami pandemii było dla nordyckiego przewoźnika przyjemne jak spacer w parku w porównaniu z przeszkodami, jakie napotkał po inwazji Rosji w Ukrainę i zamknięciu przestrzeni powietrznej największego kraju świata.
McGarvey wyjaśnił zebranym w Łodzi, w jaki sposób członek sojuszu Oneworld musiał zrestrukturyzować swoją sieć tras skoncentrowaną na Azji. Na pewnym etapie rozważano nawet uruchomienie rejsów z Anchorage na Alasce.
– Nasz największy atut stał się z dnia na dzień naszym największym obciążeniem – stwierdził McGarvey, odnosząc się do głównego węzła narodowych linii lotniczych Finlandii, znajdującego się w Helsinkach. Przed pandemią model biznesowy nordyckiego przewoźnika koncentrował się bowiem na połączeniach między Europą i Azją. Atutem była właśnie krótsza północna trasa przez Rosję.
Wymuszona zmiana strategii
Finnair zmienił tymczasowo strategię w trakcie restrykcji w podróżowaniu z powodu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, skupiając się na Ameryce Północnej, ale inwazja Rosji w Ukrainie i zamknięcie przestrzeni powietrznej największego kraju świata sprawiły, że wiele azjatyckich tras nagle stało się nieopłacalnych finansowo.
Narodowy przewoźnik Finlandii musiał szybko zrestrukturyzować swoją siatkę połączeń i zwiększył oferowanie na Bliskim Wschodzie, uruchamiając codzienne loty szerokokadłubowym airbusem A330 z Helsinek, Sztokholmu i Kopenhagi do katarskiej Dohy. To był efekt współpracy z liniami Qatar Airways.
McGarvey określił trasę do Doha jako doskonały "punkt zaczepienia”, biorąc pod uwagę wyzwania związane z lotami na niektóre drugorzędne rynki azjatyckie. – To dla nas interesujący rynek do zbadania, ale nie sądzę, że mamy odpowiednią flotę, żeby to wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami – podkreślił gość Forum Routes 2023 w Łodzi.
Poszukiwanie nowych możliwości
Finnair dostrzega jeszcze potencjał do wzmocnienia usług przesiadkowych w Helsinkach dla latających między Stanami Zjednoczonymi a Indiami. Między tymi krajami obserwuje się duże natężenie ruchu. Nordycki przewoźnik chce ponadto zwiększyć sezonowo oferowanie w Skandynawii i krajach bałtyckich.
Zapytany o główne wnioski wyciągnięte z pandemii i wpływ wojny w Ukrainie na działalność Finnair gość Forum Routes 2023 odparł, że nie ma podręcznika z rozwiązaniami w takich przypadkach i jak wszyscy się domyślają nigdy nie będzie. – Główną nauką dla mnie jest zdolność adaptacji i elastyczność. Musimy utrzymać taką mentalność, zamiast grzęznąć w starym sposobie robienia biznesu – podsumował McGarvey.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.