Mitsubishi Aircraft Corporation ogłosiło wczoraj (5 września), że podpisało memorandum (MOU) z Mesa Airlines dotyczącym rozpoczęcia formalnych negocjacji w sprawie zakupu 100 samolotów Mitsubishi SpaceJet M100.
Można stwierdzić, że zaprezentowany w tym roku
podczas Paris Air Show 2019 ambitny plan rozwoju regionalnego samolotu Mitsubishi, przynosi pierwsze efekty na rynku amerykańskim. Ostatnie MOU zostało ogłoszone na stoisku Mitsubishi Aircraft Corporation America podczas corocznej konferencji Regional Airline Association (RAA), któraw tym roku odbyła się w Nashville. Przyszłe zamówienie obejmuje 50 zamówionych samolotów tzw. firm wraz z prawami zakupu kolejnych 50 maszyn M100.
- Opracowując rodzinę Mitsubishi SpaceJet, wiedzieliśmy, że zmieniliśmy sposób myślenia pasażerów i linii lotniczych o podróżach regionalnych. Wybór SpaceJet M100 przez Mesa Airlines potwierdza, że nasze samoloty spełniają obecne i przyszłe potrzeby w tej branży oraz że linie lotnicze są gotowe do kontynuowania naszych dyskusji na temat zmian dla amerykańskiego rynku regionalnego - powiedział Hisakazu Mizutani, prezes Mitsubishi Aircraft Corporation.
SpaceJet, wprowadzony na rynek jako Mitsubishi Regional Jet (MRJ), jest opóźniony kilka lat. Pierwsza dostawa do All Nippon Airways, które są pierwszym klientem tzw. launch customer, jest obecnie planowana na połowę 2020 r., czyli ponad trzy lata po oczekiwanym debiucie SpaceJeta pod koniec 2017 r. SpaceJet (MRJ) będzie produkowany w dwóch wariantach: M100 (dawny MRJ70), mieszczącym od 65 do 88 pasażerów, oraz M90 (dawny MRJ90), mieszczącym od 76 do 92 pasażerów, w zależności od konfiguracji pokładu. Samolot napędzany jest przez silniki Pratt & Whitney PW1217G, czyli odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią Geared Turbofan. Silniki z tej samej rodziny są oferowane m.in. w samolotach airbus A220 i A320neo oraz embraerach E-Jet E-2. Nowy samolot posiada też przestronną kabinę w układzie 2-2. Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku pierwsze maszyny w końcu trafią do linii lotniczych, a wtedy czas pokaże, czy SpaceJet zyska więcej zamówień, które obecnie są na poziomie 213 zamówionych maszyn wraz ze 194 opcjach i wszystkie dotyczą większego modelu M90.
- Główni amerykańscy przewoźnicy szukają samolotu, który pozwoli im zapewnić na pokładzie spójne i luksusowe wrażenia pasażerom, od regionalnych do dalekodystansowych flot. Z jego dużą kabiną, komfortem, nową technologia i niskimi kosztami eksploatacji, Mitsubishi SpaceJet M100 może zaoferować najwyższą jakość w ramach klauzuli scope - powiedział Jonathan Ornstein, prezes i dyrektor generalny Mesa Air Group, Inc.
Mesa Air Group to firma do której należą linie lotnicze Mesa Airlines, Go!, Kunpeng Airlines. Mesa w USA lata jako regionalny partner American Airlines i United Airlines. Z flotą ponad 145 samolotów Mesa jest jednym z większych regionalnych przewoźników lotniczych na świecie. Obecnie flota Mesa Airlines składa się ze 145 samolotów: jednego bombardiera CRJ100, 20 CRJ700, 64 CRJ900 oraz 60 embraerów E175.