Linia Mexicana de Aviación, reaktywowany meksykański państwowy przewoźnik, zamówiła wczoraj (3 czerwca) 20 samolotów embraer E2. Umowa przewiduje wprowadzenie do floty przewoźnika zarówno E190-E2 jak i E195-E2. Dostawy nowych samolotów mają rozpocząć się w drugim kwartale 2025 r.
Podpisana umowa dotyczy 10 samolotów E190-E2 oraz 10 E195-E2. Mexicana zaprezentuje w rodzinie E2 pokłady w jednoklasowej konfiguracji dla 108 pasażerów w przypadku E190-E2 oraz dla 132 pasażerów w większym E195-E2.
Mexicana będzie pierwszym operatorem E2 w Meksyku, korzystając z niskich kosztów operacyjnych i efektywności paliwowej E2, podkreślając zaangażowanie Mexicana i Embraer w zrównoważony rozwój i poprawę efektywności lotnictwa. Jak podkreślają obie strony, dzięki tej strategicznej decyzji meksykańskie państwowe linie lotnicze powiększą i zmodernizują swoją flotę, wzmacniając łączność krajową i międzynarodową, aby oferować niedrogie i wygodne podróże lotnicze przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i obsługi.
- Witamy linię Mexicana w rodzinie E2, pierwszego operatora E2 w Meksyku. Sukces i szybki rozwój, jaki Mexicana osiągnęła od czasu wznowienia działalności w grudniu 2023 roku, jest niezwykły. Linia lotnicza lata już do 18 miejsc docelowych i przewiozła ponad 115 000 pasażerów, gromadząc ponad 3280 godzin lotu w tym krótkim okresie, co odzwierciedla zaangażowanie Mexicana w doskonałość operacyjną i obsługę klienta - powiedziała Priscilla Doro Solymossy, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Embraer Commercial Aviation.
O Mexicana de Aviación
Linia jest częścią grupy Olmeca-Maya-Mexica (OMM), formalnie Grupo Aeroportuario, Ferroviario y de Servicios Auxiliares Olmeca-Maya-Mexica, S.A. de C.V.1, która jest spółką z większościowym udziałem rządu meksykańskiego utworzoną w kwietniu 2022 r. Podlega meksykańskiemu MON i zarządza różnorodną infrastrukturą cywilną Meksyku, w tym lotniskami, hotelami, parkami, muzeami, koleją i linią Mexicana.
Mexicana wznowiła działalność 26 grudnia 2023 r., a głównym jej celem jest poprawa jakości i zasięgu usług lotniczych, a także promowanie łączności, aby być motorem wzrostu, rozwoju i konkurencyjności na poziomie krajowym.
Do tej pory państwowe/wojskowe linie lotnicze korzystają z floty składającej się z pięciu samolotów wynajętych na zasadzie wet-lease: trzech boeingów B737-800 od meksykańskich Sił Powietrznych (Fuerza Aérea Mexicana) i dwóch embraerów E145 od TAR Aerolíneas. Linia obecnie oczekuje na dostawę 20 embraerów E2: 10 E190-E2 oraz 10 E195-E2.
Rodzina E-Jet E2
W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości, co teraz i będzie mógł przewozić do 110 osób.Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34.
Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało opóźnione o ponad rok do 2024 r. Pierwszy z tych samolotów ma zostać dostarczony do linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku. Do tej pory zamówiono 306 embraerów E-jet E2, w tym 272 E195-E2. Do końca kwietnia br. dostarczono 112 samolotów z rodziny E2: 20 E190-E2 oraz 92 E195-E2.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.