Libańska linia Middle East Airlines powitała wczoraj (10 lipca) w Bejrucie pierwszego z zamówionych airbusów A321neo. Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika, to samolot o rejestracji T7-ME1, który jest napędzany najnowszymi silniki Pratt & Whitney Pure Power PW1100G.
Najnowszy i pierwszy odebrany airbus A321neo linii MEA, to maszyna o numerze seryjnym MSN 9427 wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu. Samolot nosi również odświeżone barwy przewoźnika, które zostały zaprezentowane z okazji obchodzonego w tym roku 75-lecia libańskiej linii. Na pokład A321neo zabiera 160 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 28 w klasie biznes (2-2) oraz 132 w klasie ekonomicznej (3-3). Posiada on także najnowszej generacji systemem rozrywki podczas lotu od Panasonic Avionics, Panasonic’s eX1, który jest zaprojektowany specjalnie dla samolotów wąskokadłubowych. Łącznie przewoźnik chce obsługiwać flotę 15 A321neo,
w tym czterech A321XLR, którego odbierze w 2023 r. jako pierwsza linia na świecie (tzw. launch customer). Pozostałe maszyny A321neo zostaną dostarczone w latach 2020-2022.
Flota Middle East Airlines składa się obecnie z 19 airbusów: 13 A320, jednego A321neo oraz pięciu A330-200. MEA posiada także dwa biznesowe embraery Legacy 500. Przewoźnik oczekuje na dostawę 18 airbusów: 10 A321neo,
czterech A321XLR oraz
czterech A330-900neo.
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 105 firm leasingowych i linii zamówiło 7436 maszyn z rodziny A320neo (w tym 3396 A321neo), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.