Posłowie chcą przekazać z budżetu państwa 200 mln zł na Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która ma problemy finansowe. Jeśli poprawka do budżetu zyska większość parlamentarną, nie trzeba będzie wprowadzać podwyżki opłat nawigacyjnych dla linii lotniczych, co przełożyłoby się na wzrost cen biletów, czy wakacyjnych czarterów.
W Sejmie odbyło się posiedzenie Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego, na którym omawiano planowane podwyżki opłat nawigacyjnych. To opłaty, które linie lotnicze muszą przekazywać Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. PAŻP pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce:
- Opłatę terminalową (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawkę pobieraną przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.
- Opłatę trasową (ang. Enroute Navigation Charges) pobieraną za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
W sierpniu rząd postanowił podnieść obie opłaty dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i polskich lotnisk. Podwyżka miałaby obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii lotniczych korzystających z lotnisk regionalnych, niż z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Warszawie wzrost opłat nawigacyjnych wynosiłby 26 proc. w stosunku do obecnych stawek, a w portach regionalnych aż 70 proc.
W czasie dyskusji podczas posiedzenia podkomisji sejmowej głos zabrali:
Marcin Horała, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego; Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także przedstawiciele regionalnych portów lotniczych, linii lotniczych, organizacji i stowarzyszeń lotniczych, biur podróży oraz posłowie.
Po kilkugodzinnej merytorycznej debacie poseł Dariusz Joński, przewodniczący Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego zapowiedział, że złoży poprawkę do budżetu państwa na 2022 rok o dofinansowanie PAŻP kwotą 200 mln zł. Jeśli poprawka zyska większość, pieniądze z budżetu rozwiążą problemy finansowe rządowej agencji i nie będzie potrzeby podwyższać opłat nawigacyjnych, które obciążyłyby linie lotnicze, a w rezultacie pasażerów kupujących bilety.
– Bardzo cieszy mnie, że posłowie z komisji sejmowej zajęli się tematem opłat nawigacyjnych, a także tematem polityki lotniczej państwa. Od dawna postulowaliśmy, by na agendzie publicznej pojawiły się tematy polityki transportowej wobec regionów i regionalnych portów lotniczych. Pandemia, która jeszcze się nie skończyła, to nadal trudny czas dla lotnictwa. Odbudowa zajmie wiele lat. A zatem powinniśmy na poziomie krajowym szukać rozwiązań, które zapewnią jak najlepszą konkurencyjność polskiego lotnictwa – powiedziała dr Anna Midera, prezes zarządu Portu Lotniczego Łódź.
– Podwyżka opłat jest na pewno kierunkiem błędnym i powodującym, że nie tylko maleje konkurencyjność polskiego rynku lotniczego, ale również odbudowa tego sektora gospodarki będzie trwała zdecydowanie dłużej. Tak jak w ubiegłym roku wnioskowaliśmy o tzw. tarczę dla lotnisk, z której ostatecznie lotnisko w Łodzi niestety nie otrzymało pieniędzy, tak liczę, że tym razem pomoc dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wesprze wszystkie lotniska poprzez brak podwyżki opłat nawigacyjnych – podsumowała Midera.