Partner serwisu
Prawo i polityka

Mikosz: Pomoc publiczna nie reguluje rynku pracy. Jest potrzebna, by linie przetrwały

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Mikosz: Pomoc publiczna nie reguluje rynku pracy. Jest potrzebna, by linie przetrwały
fot. unsplash
– Pomoc publiczna nie zostaje przyznana po to, aby nie zwalniać pracowników, ale aby linie pozostały przy życiu i mogły opłacić leasingi czy koszty stałe, których jest mnóstwo – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA, były szef PLL LOT i Kenya Airways.

W II kwartale 2020 roku linie lotnicze spaliły 61 mld dolarów gotówki. Jak wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), linie na całym świecie otrzymały już 123 mld dol. od rządów swoich państw na przetrwanie po kryzysie spowodowanym koronawirusem. Pomoc, poza gotówką, to także różne zwolnienia od podatków. Największą pomoc publiczną na przewoźników swojego kraju przeznaczyły Stany Zjednoczone i Francja – było to około 30 proc. przychodów biletów lotniczych linii w 2019 roku. Nieco mniej, bo od 10 do 30 proc. przeznaczyły Niemcy, kraje Skandynawskie czy Japonia.

Emilia Derewienko, Rynek Lotniczy: Jak przebiega przyznawanie pomocy publicznej?

Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA, były prezes PLL LOT i Kenya Airways: Pomoc publiczna to kompensacja przez rządy zakazów administracyjnych, które państwa nakładały przez pandemię na przewoźników. Nie ma tutaj jednak jednolitych zaleceń, nie ma jednej reguły. Każde państwo przyznaje pomoc publiczną wedle uznania i zapotrzebowania danej linii w toku indywidualnych negocjacji między zarządem przewoźnika a władzami państwa. Trzeba pamiętać, że taką pomoc otrzymały przecież także linie prywatne.

Czy pomoc publiczna dla przewoźników powietrznych nie budzi sprzeciwu, gdy w planach linii pozostaje redukcja tysięcy miejsc pracy?

Pomoc publiczna nie jest elementem regulowania rynku pracy. Środki nie zostają dane po to, aby nie zwalniać pracowników, ale aby linie pozostały przy życiu i mogły opłacić leasingi czy koszty stałe, których jest mnóstwo. Pieniądze od państwa nie są przeznaczane na restrukturyzację, ale na ratunek przed upadłością, chodzi o to, aby przewoźnicy przetrwali kryzys.

Czy istnieje niebezpieczeństwo, że linie, chroniąc się przed skutkami koronawirusa, mogą popaść w tzw. spiralę długów?

Obecnie nie znam linii lotniczej, która prowadziłaby wielkie inwestycje. W dobie pandemii pozostają one wstrzymane, nie ma więc miejsca na nowe zadłużanie się. W pomocy publicznej chodzi o obsługę bieżącego długu, rozumianego jako na przykład leasingi. Ta pomoc jest skonstruowana w sposób, który uniemożliwia popadnięcie w klasyczną spiralę zadłużenia. Chodzi o to, aby temu wręcz przeciwdziałać.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina

Infrastruktura i lotniska

Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 19 września 2023

Sebastian Mikosz odchodzi z IATA

Prawo i polityka

Sebastian Mikosz odchodzi z IATA

Redakcja 06 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina

Infrastruktura i lotniska

Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 19 września 2023

Sebastian Mikosz odchodzi z IATA

Prawo i polityka

Sebastian Mikosz odchodzi z IATA

Redakcja 06 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5