Termin oddania do użytku CPK w roku 2027 jest wciąż realny – uważa prezes LOT Rafał Milczarski. Warunkiem jest jednak szybkie, a jednocześnie dokładne opracowanie projektu i uzyskanie pozwoleń na budowę. Konieczne będzie też wyszkolenie w najbliższych latach znacznej liczby specjalistów, którzy później będą obsługiwać nowy port lotniczy.
– Bardzo chciałbym, by CPK został uruchomiony zgodnie z planem w 2027 r., i uważam, że jest to możliwe – ocenił Milczarski. Jak stwierdził, po uzyskaniu pozwoleń sam proces budowy nie powinien przekraczać 4 lat. – Najważniejsze jest to, ile czasu zajmą procedury administracyjne oraz projektowanie lotniska. To absolutnie kluczowe: na przykładzie lotniska Berlin Brandenburg możemy nauczyć się, że trzeba poświęcić więcej czasu na planowanie, by nie musieć wprowadzać potem zmian w trakcie budowy. Powodują one gigantyczne komplikacje, a ich koszt jest praktycznie niemożliwy do oszacowania – przekonywał.
Z punktu widzenia przewoźnika lotniczego kształt CPK powinien zapewniać jak najkrótszy connecting time, czas kołowania oraz możliwość dalszej rozbudowy. Według szefa LOT CPK ma dla przewoźnika i dla Polski strategiczne znaczenie. – Spodziewamy się, że projekt będzie udany, bo pracują przy nim najlepsi światowi specjaliści. Będzie on gigantycznym sukcesem i trampoliną do naszego rozwoju – przewidywał Milczarski.
Przewoźnik intensywnie pracuje nad właściwym przygotowaniem koncepcyjnym. Proces ten musi potrwać. – Będziemy przygotowywać się do tego sprzętowo i kadrowo, rekrutując i szkoląc ludzi. To ogromne wyzwanie na bardzo wielu płaszczyznach. Cały sektor lotniczy w Polsce będzie musiał bardzo ściśle współpracować przy tej inwestycji. Trzeba wykształcić tysiące ludzi dla agentów handlingowych, nowych kontrolerów ruchu, dodatkowe osoby zajmujące się bezpieczeństwem, naprawami... – wyliczał prezes LOT.
Oprócz infrastruktury ściśle lotniczej oraz „komponentu kolejowego” jedną z ważniejszych części programu CPK będzie doprowadzenie do nowego lotniska rurociągu z kerozyną z Płocka. – Liczba elementów inwestycji jest gigantyczna, ale moim zdaniem będzie ona świetnym biznesem dla Polski. Nareszcie będzie można szybko dojechać pociągiem do głównego lotniska w kraju z dowolnego miejsca w Polsce. Pełnowymiarowy, przesiadkowy dworzec kolejowy przy lotnisku interkontynentalnym to ewenement na skalę światową. Taka multimodalność będzie sprzyjała zrównoważonemu rozwojowi – podkreślił Milczarski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.