Posłanka Paulina Matysiak wystosowała zapytanie do ministry funduszy i polityki regionalnej w sprawie przyszłości lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Przedstawicielkę Lewicy interesowało czy prowadzone są prace koncepcyjne lub projektowe dotyczące rozbudowy Lotniska Chopina, a jeżeli są prowadzone, to na jakim etapie są prace. Ponadto Matysiak pytała czy prowadzone są prace lub analizy związane ze zmianą limitów środowiskowych określających maksymalne liczby operacji lotniczych dla Lotniska Chopina lub portu lotniczego Warszawa-Modlin i jeżeli są prowadzone, to jaki jest stan tych prac.
Przedstawicielka Lewicy pytała także o to czy prowadzone są prace lub analizy nad wprowadzeniem w życie
koncepcji duoportu (Chopin-Modlin) lub innej formy
administracyjnego podziału ruchu lotniczego między lotniskami w województwie mazowieckim i jak się to odnosi do zapowiedzi na temat tego, że kluczowe decyzje na temat przyszłości portów lotniczych w województwie mazowieckim, w tym budowy CPK, miały zostać podjęte po przeprowadzeniu zewnętrznych audytów CPK,
które nawet jeszcze się nie rozpoczęły.
Maciej Lasek, rządowy pełnomocnik ds CPK odpowiedział w imieniu Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, że w związku ze stale rosnącym ruchem lotniczym, spółka Polskie Porty Lotnicze, jako podmiot zarządzający Lotniskiem Chopina, prowadzi szereg działań optymalizacyjnych o charakterze operacyjnym, związanych np. z zapewnieniem dodatkowych miejsc postoju samolotów czy zmianami w terminalu pasażerskim.
"Istotne zmiany uwarunkowań dotyczące rozwoju ruchu lotniczego na Lotnisku Chopina, w tym struktury floty lotniczej wykorzystywanej przez poszczególnych przewoźników, spowodowały konieczność wykonania analizy przepustowości środowiskowej, która ma wskazać zasięgi oddziaływania hałasu lotniczego dla stanu istniejącego i stanu prognozowanego. Prace w tym zakresie rozpoczęto w 2023 roku, zaś zakończenie planowane jest w trzecim kwartale bieżącego roku" - przekazał Lasek.
Sekretarz stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej podkreślił, że aktualnie nie są prowadzone prace analityczne dotyczące
wprowadzenia koncepcji duoportu, gdyż analizy prawne takiego rozwiązania zostały przeprowadzone w latach ubiegłych. "Z mojej wiedzy wynika, że prowadzony przez Ministerstwo Infrastruktury
proces wprowadzenia administracyjnego podziału ruchu lotniczego między lotniskami w województwie mazowieckim został zawieszony ze względu na zmianę uwarunkowań rynkowych spowodowanych pandemią. Z formalnego punktu widzenia proces może zostać wznowiony, jednakże to Minister Infrastruktury jest podmiotem predysponowanym do tego rodzaju działań" - wyjaśnił rządowy pełnomocnik ds CPK.
Niedawno Dyrektor Biura Finansów i Rachunkowości Polskich Portów Lotniczych Michał Nowotny podczas IX Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach podkreślał, że
nawet jeśli CPK będzie budowany, Lotnisko Chopina i tak trzeba rozbudować, by do czasu uruchomienia portu w Baranowie pełniło należycie swoje funkcje. – Chcemy, by decyzja nastąpiła możliwie szybko – nalegał Nowotny. Zdaniem przedstawiciela PPL rozbudowa jest konieczna także dla dalszego rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT. – LOT musi mieć gdzie rozwijać masę krytyczną ruchu tranzytowego – uzasadnił. Nowotny wskazał jednak, że inwestycje trzeba prowadzić delikatnie, by dodatkowo nie ograniczyć przepustowości na czas prac i nie zniechęcić pasażerów.