Mitsubishi Aircraft Corporation (MitAC) pochwaliła się w środę (8 stycznia) zdjęciem najnowszego SpaceJeta M90 (dawny MRJ90) w finalnej konfiguracji produkcyjnej, który posłuży do certyfikacji typu. Nowy odrzutowiec dla Mitsubishi, to wciąż debiut jako producenta samolotów komercyjnych.
Samolot o rejestracji JA26MJ, to pierwszy Mitsubishi SpaceJet M90 w ostatecznej konfiguracji, który dołączył do floty testowej pięciu samolotów M90 japońskiego producenta. MitAC informuje, że osiągnięcie to było możliwe tylko ze względu na zgrany zespół i partnerów, którzy pracowali niestrudzenie od 2017 r. przy rozwiązaniu ponad 900 zmian konstrukcyjnych wymaganych, aby doprowadzić wersję M90 do finalnej konfiguracji niezbędnej do certyfikacji nowego typu samolotu, która spodziewana jest w pierwszej połowie tego roku.
Dawny MRJ, nowy SpaceJet
Mitsubishi SpaceJet, wprowadzony na rynek jako Mitsubishi Regional Jet (MRJ), jest opóźniony kilka lat. Pierwsza dostawa do All Nippon Airways, które są pierwszym klientem tzw. launch customer, jest obecnie planowana na połowę 2020 r., czyli ponad trzy lata po oczekiwanym debiucie SpaceJeta pod koniec 2017 r. SpaceJet (MRJ) będzie produkowany w dwóch wariantach: M100 (dawny MRJ70), mieszczącym od 65 do 88 pasażerów, oraz M90 (dawny MRJ90), mieszczącym od 76 do 92 pasażerów, w zależności od konfiguracji pokładu. Samolot napędzany jest przez silniki Pratt & Whitney PW1217G, czyli odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią Geared Turbofan. Silniki z tej samej rodziny są oferowane m.in. w samolotach airbus A220 i A320neo oraz embraerach E-Jet E-2. Nowy samolot posiada też przestronną kabinę w układzie 2-2.
Miejmy nadzieję, że w tym roku pierwsze maszyny w końcu trafią do linii lotniczych, a wtedy czas pokaże, czy SpaceJet zyska więcej zamówień, które obecnie są na poziomie 217 zamówionych maszyn wraz ze 180 opcjami i prawie wszystkie dotyczą większego modelu M90. Więcej na temat nowej japońskiej maszyny można przeczytać w naszym artykule "
Mitsubishi z nową strategią. MRJ to teraz SpaceJet" z ubiegłorocznego salonu Le Bourget.
Komentarz redakcji
Mitsubishi oferuje nowy regionalny odrzutowiec, który ma zaspokoić przede wszystkim potrzeby rynku północnoamerykańskiego, ale będzie też dobrą alternatywą dla europejskich linii latających na embraerach E170 i 175. Ponadto, wraz z ewentualną poprawą zasięgu samolotu, M90 i M100 będą mogły latać na mniej uczęszczanych trasach średniego zasięgu, otwierając nowe możliwości sprzedaży dla linii lotniczych. Zaletą tego samolotu, a także przewagą nad częścią konkurencji, jest przede wszystkim całkowicie nowa i przestronna konstrukcja.