Mitsubishi Aircraft Corporation (MitAC) pochwaliła się wczoraj (18 marca) pierwszym lotem SpaceJeta M90 (dawny MRJ90) w ostatecznej konfiguracji produkcyjnej o oznaczeniu FTV 10, który posłuży do certyfikacji typu. Nowy odrzutowiec dla Mitsubishi, to wciąż debiut jako producenta samolotów komercyjnych.
Ostatnia prosta do certyfikacji
Maszyna FTV10 wystartowała o 14:53 (czasu lokalnego) z lotniska w Nagoi i przeprowadził podstawowe testy wydajności samolotu w normalnych warunkach eksploatacji nad Oceanem Spokojnym. Po około dwóch godzinach lotu, samolot wrócił do Nagoi o 16:40 (czaso lokalnego). Samolot o rejestracji JA26MJ, to pierwszy Mitsubishi SpaceJet M90 w ostatecznej konfiguracji, który dołączył do floty testowej pięciu samolotów M90 japońskiego producenta. MitAC informuje, że wprowadzono aż 900 zmian konstrukcyjnych, aby doprowadzić wersję M90 do finalnej konfiguracji niezbędnej do certyfikacji nowego typu samolotu, która spodziewana jest w pierwszej połowie tego roku.
- Bardzo się cieszę, że maszyna FTV10, który został dostarczony od Mitsubishi Heavy Industries w styczniu tego roku, z powodzeniem wykonał swój pierwszy lot. Chciałbym wyrazić moją głęboką wdzięczność wszystkim, którzy stale wspierają program. Jesteśmy podekscytowani tym ostatnim krokiem w certyfikacji Mitsubishi SpaceJet M90 - powiedział Hisakazu Mizutani, prezes Mitsubishi Aircraft Corporation.
W najbliższych tygodniach Mitsubishi Aircraft planuje kontynuować testy w locie maszyny FTV10 na lotnisku w Nagoi, a także przygotować się do przebazowania tego samolotu do Moses Lake Flight Test Center (MFC) w Stanach Zjednoczonych. Tam dołączy do pozostałej floty testowej Mitsubishi SpaceJet M90 i wesprze końcową fazę certyfikacji typu.
Dawny MRJ, nowy SpaceJetMitsubishi SpaceJet, wprowadzony na rynek jako Mitsubishi Regional Jet (MRJ), jest opóźniony kilka lat. Pierwsza dostawa do All Nippon Airways, które są pierwszym klientem tzw. launch customer, jest obecnie planowana na połowę 2020 r., czyli ponad trzy lata po oczekiwanym debiucie SpaceJeta pod koniec 2017 r. SpaceJet (MRJ) będzie produkowany w dwóch wariantach: M100 (dawny MRJ70), mieszczącym od 65 do 88 pasażerów, oraz M90 (dawny MRJ90), mieszczącym od 76 do 92 pasażerów, w zależności od konfiguracji pokładu. Samolot napędzany jest przez silniki Pratt & Whitney PW1217G, czyli odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią Geared Turbofan. Silniki z tej samej rodziny są oferowane m.in. w samolotach airbus A220 i A320neo oraz embraerach E-Jet E-2. Nowy samolot posiada też przestronną kabinę w układzie 2-2.
Miejmy nadzieję, że w tym roku pierwsze maszyny w końcu trafią do linii lotniczych, a wtedy czas pokaże, czy SpaceJet zyska więcej zamówień, które obecnie są na poziomie 217 zamówionych maszyn wraz ze 180 opcjami i prawie wszystkie dotyczą większego modelu M90. Więcej na temat nowej japońskiej maszyny można przeczytać w naszym artykule "
Mitsubishi z nową strategią. MRJ to teraz SpaceJet" z ubiegłorocznego salonu Le Bourget.