– Strona związkowa proponuje, aby średnie wynagrodzenie kontrolera lotów w Warszawie wynosiło ok. 80 tys. zł miesięcznie; osoby te obecnie zarabiają średnio ok. 33 tys. zł miesięcznie – mówił w poniedziałek rano w programie Tłit WP rzecznik rządu Piotr Müller.
Rzecznik rządu przypomniał także, że zaakceptowane zostały wszystkie postulaty strony związkowej dotyczące bezpieczeństwa oraz zaznaczył, że nadal prowadzone są rozmowy w kwestiach płacowych a obecnie średnie wynagrodzenie kontrolera pracującego w Warszawie wynosi 33 tys. zł miesięcznie. Podkreślił przy tym, że środki na wynagrodzenia pochodzą z opłat pobieranych od linii lotniczych, a skala ruchu po COVID znacząco spadła.
– Strona związkowa proponuje, aby średnie wynagrodzenie kontrolera lotów w Warszawie wynosiło ok. 80 tys. zł miesięcznie; osoby te obecnie zarabiają średnio ok. 33 tys. zł miesięcznie – mówił w poniedziałek rano
w programie Tłit WP rzecznik rządu Piotr Müller.
– Rozumiem, że to jest odpowiedzialna praca, ale teraz te osoby zarabiają średnio ok. 33 tys. zł. Dyskusja jest o tym, żeby wrócić do płac z 2019 roku, one wtedy wynosiły między 50 a 60 tys. średnio dla kontrolera warszawskiego (…). W związku z tym zadajmy sobie pytanie, czy to są właściwe proporcje? Ja nie znam odpowiedzi na to pytanie, dlatego jest zespół negocjatorów, który to będzie rozwiał" – dodał Müller.
W poniedziałek rano zaczęła się także kolejna tura rozmów pomiędzy związkami a stroną rządową.
W niedzielę nie udało się dojść do porozumienia. O jej wynikach będziemy informować w osobnym tekście.
Jeśli w najbliższym czasie nie uda się osiągnąć porozumienia możliwe będzie znaczne ograniczenie liczby lotów w polskiej przestrzeni powietrznej.
W najgorszym scenariuszu od 1 maja lotniska w Modlinie i Warszawie pracowałyby tylko przez 7,5 godz. dziennie i obsługiwały ok. 170 zamiast ponad 500 lotów w ciągu doby. Z punktu widzenia pasażera będzie to oznaczało niemal całkowity paraliż ruchu lotniczego.
Efektem trwającego od wielu miesięcy sporu w PAŻP jest złożenie wypowiedzeń lub brak zgody na wypowiedzenia zmieniające 180 z 208 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego. 44 kontrolerom terminy wypowiedzenia minęły wraz z końcem marca, ale kolejnych 136 ma odejść z końcem kwietnia, co może doprowadzić do niemal całkowitego i braku na największym polskim lotnisku.