Europejski Airbus wygenerował niemal 1,53 mld euro zysku w pierwszej połowie bieżącego roku - informuje "Air Journal". Wynik finansowy wypracowany od stycznia do końca czerwca jest niższy o 20 proc. w odniesieniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Wówczas Airbus zarobił nieznacznie ponad 1,9 mld euro.
Wzrosły natomiast przychody producenta ze Starego Kontynentu do poziomu 27,7 mld euro. To 11 proc. więcej aniżeli w pierwszej połowie 2022 roku. Wówczas Airbus wygenerował przychody na pułapie 24,8 mld euro.
Europejski producent dostarczył od stycznia do końca czerwca łącznie 316 samolotów. Przed rokiem w tym samym okresie przewoźnicy i leasingodawcy odebrali w sumie 297 maszyn Airbusa.
Ponad 1000 zamówień
Imponująca była lista zamówień. Linie lotnicze z całego świata i leasingodawcy kupili łącznie aż 1080 samolotów Airbusa. Przed rokiem w tym samym okresie europejski producent sprzedał 442 maszyny, czyli ponad dwukrotnie mniej.
– Mimo niepewnego środowiska operacyjnego poczyniliśmy duże postępy. Nasze samoloty cieszą się sporym zainteresowaniem. Potwierdziły to umowy z Paris Air Show, gdzie zyskaliśmy ponad 800 zamówień – podkreślił Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbusa.
– Obserwowany przez nas silny popyt jest napędzany zarówno chęcią odnowy floty, jak i pragnieniem rozwoju przewoźników, którzy inwestują w bardziej oszczędne maszyny pod względem zużycia paliwa. Podtrzymujemy więc cele na 2023 roku. Chcemy dostarczyć liniom lotniczym i leasingodawcom w sumie 720 samolotów – zapowiedział Faury.
Szybsze tempo produkcji i korekty A321XLR
Tempo produkcji odrzutowców z rodziny A220 osiągnie w połowie dekady czternaście egzemplarzy miesięcznie. Z kolei w przypadku A320 wyniesie nawet 75 miesięcznie! Do programu
A321XLR wdrożono sugerowane korekty i zasięg wąskokadłubowca zostanie jednak nieznacznie zmniejszony. Odrzutowiec tej wersji ma pojawić się na niebie z pasażerami w służbie regularnych linii lotniczych w drugim kwartale 2024 roku.
Tempo produkcji szerokokadłubowych maszyn wersji A330 wzrośnie w drugiej połowie przyszłego roku do czterech egzemplarzy miesięcznie. Wreszcie w przypadku największych A350 osiągnie dziewięć samolotów miesięcznie, ale dopiero pod koniec 2025 roku.
Warto również wspomnieć o dziale Airbus Helicopters. Dostawy wiropłatów wzrosły bowiem do 145 maszyn. Dla porównania przed rokiem od stycznia do końca czerwca klienci odebrali 115 śmigłowców. Spadła jednak sprzedaż. W minionym półroczu europejski producent uzyskał 131 zamówień, podczas gdy w tym samym okresie 2022 roku było ich 163.