Trwają prace nad energooszczędnym samolotem przyszłości Flying-V, w ramach wspólnego projektu Holenderskich Linii Lotniczych KLM oraz Politechniki w Delft w Holandii. Model samolotu w kształcie litery „V”, który zaprezentowano po raz pierwszy w ubiegłym roku na 100-lecie KLM, teraz odbył swój pierwszy lot testowy.
Flying-V prezentuje całkowicie odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna oszczędność paliwa, a tym samym wydajność i dążenie do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa przyszłości.
Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20 proc., w porównaniu z najbardziej dziś zaawansowanymi samolotami, jak np. Airbus A350. KLM jest partnerem w tym projekcie od 2019 roku, realizując swoją strategię tworzenia zrównoważonego lotnictwa przyszłości.
Tego lata zespół naukowców, inżynierów i pilot dronów z Politechniki w holenderskim Delft udał się do bazy lotniczej w Niemczech, aby przeprowadzić pierwszy lot testowy na modelu nowoprojektowanego samolotu Flying-V. Model testowy o długości 2,76 m, rozpiętości skrzydeł 3,06 m i wadze 22,5 kg i jest sterowany zdalnie, podobnie jak dron.
Po blisko dwuletnim okresie szeroko zakrojonych testów w tunelu aerodynamicznym i serii prób naziemnych nadszedł czas, aby sprawdzić, jak projekt zachowa się w locie. Test przebiegł pomyślnie, a zespół badawczy zdobył cenne dane dotyczące charakterystyki lotu, niezbędne do dalszych prac nad nowym samolotem. Kolejnym krokiem w liczącym 70 stron planie projektowym jest zapewnienie Flying-V zrównoważonego napędu.
- Ten projekt doskonale wpisuje się w naszą inicjatywę Fly Responsible, która oznacza wszystkie dotychczasowe i przyszłe działania KLM na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcemy tworzyć zrównoważone lotnictwo przyszłości, a innowacje są jego niezbędną częścią. Współpraca z partnerami i dzielenie się wiedzą prowadzi nas wszystkich dalej. Dlatego będziemy dalej rozwijać koncepcję Flying-V wspólnie ze wszystkimi partnerami - powiedział Pieter Elbers, prezes i dyrektor generalny KLM.
Flying-V
Flying-V to projekt wysoce energooszczędnego samolotu długodystansowego, którego koncepcja powstała w firmie Airbus i bazuje na współcześnie wykorzystywanym modelu Airbusa - A350, który uchodzi obecnie za najbardziej zaawansowany technicznie samolot pasażerski świata.
Rzeczywistych rozmiarów Flying-V ma być krótszy od A350, ale ma posiadać tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten również bez problemu zmieści się hangarze przeznaczonym dla A350.
Co więcej, Flying-V ma przewozić taką samą liczbę pasażerów - 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo - wynoszącą 160 m3. Flying-V będzie jednak mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny.
KLM po raz pierwszy zaprezentował mały model Flying-V podczas obchodów swojego setnego jubileuszu w październiku 2019 r. W projekt zaangażowanych jest obecnie kilku partnerów, w tym producent samolotów - Airbus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.