Lutowe wyniki lotniska Warszawa-Modlin nie napawają optymizmem. Widać już efekty ucieczki Ryanair do innych portów i ograniczenia liczby lotów z podwarszawskiego portu. Od początku roku lotnisko straciło 13 proc. pasażerów względem roku poprzedniego. Luty był aż o 20 proc. gorszy niż przed rokiem.
Lotnisko Warszawa-Modlin poinformowało o tym, że w lutym 2024 r. z jego usług skorzystało dokładnie 160 505 pasażerów, a obsłużono 1 076 operacji lotniczych. To fatalne wyniki zdecydowanie poniżej roku 2023, kiedy to w lutym odnotowano ponad 197 tys. pasażerów i wykonano 1 359 operacji lotniczych. Mówimy więc o spadkach sięgających odpowiednio 18,7% i 20,8% względem roku poprzedniego.
Jeśli pod uwagę weźmiemy dwa pierwsze miesiące tego roku to zauważymy, że w Modlinie odprawiono tylko niewiele ponad 363 tys. pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było ich ponad 417 tys. – to spadek o 13%. W tym samym czasie liczba wykonywanych operacji lotniczych zmniejszyła się o 13,5%.
Lotnisko Warszawa-Modlin pozostanie jedynym polskim lotniskiem, na którym w bieżącym roku
nie urośnie Ryanair. To między innymi
efekt utraty kolejnych dwóch stacjonujących samolotów taniego przewoźnika z Irlandii.
– Akcjonariusze Modlina muszą pilnie przyjrzeć się sytuacji oraz wyjaśnić mieszkańcom Mazowsza, dla których pracują, że ich stolica straciła ponad 500 tys. miejsc oferowanych w samolotach (20 proc. w stosunku do ubiegłorocznego sezonu letniego), dziesięć bezpośrednich połączeń i ograniczyła częstotliwość na kolejnych piętnastu trasach tego lata. To niezrozumiałe, że zespół zarządzający lotniskiem nie został jeszcze pociągnięty do odpowiedzialności za swoje rażąco nieudolne zarządzanie. Lotnisko Modlin musi skoncentrować się na dostarczeniu efektywnej infrastruktury, żeby przywrócić bardzo potrzebny wzrost ruchu na Mazowszu – podkreślił podczas niedawnej wizyty w Polsce Jason McGuinness, dyrektor handlowy Ryanair.
Jak informuje Lotnisko Warszawa-Modlin Wśród pasażerów największą popularnością w cieszyły się Londyn, Rzym, Barcelona, Mediolan, Dublin, Malaga, Madryt, Lizbona, Eindhoven, Alicante, Oslo i Sztokholm.
W oficjalnym komunikacie spółka nie wspomina ani o dramatycznym spadku ruchu, ani o trwającym konflikcie z Ryanair. Możemy się jednak z niego dowiedzieć o tym, że od 16 lutego w saloniku biznesowym Mazovia Premium Lounge w strefie po kontroli bezpieczeństwa są honorowane karty programów Priority Pass oraz Lounge Key.
– Początkowy okres honorowania tych programów w Mazovia Premium Lounge przyniósł nam świetne dane, wskazujące jednoznacznie, że ich uczestnicy bardzo chętnie korzystają z takiej możliwości, a na przestrzeni pierwszego miesiąca funkcjonowania tej współpracy jest to kilkaset osób – informuje Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu i wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu.
Lotnisko przypomina także
podpisaną pod koniec lutego umowę z Welcome w zakresie obsługi frachtu w Modlinie. Przypomnijmy jeszcze, że
2023 rok mazowiecki port zamknął rekordową liczbą obsłużonych 3 400 967 pasażerów. To był wynik o 8,8 proc. wyższy niż w 2022 roku.