W obliczu wyzwań związanych ze służbą zdrowia i konieczności odbudowy gospodarki po pandemii należy zrezygnować z budowy CPK, wracając w zamian do tańszej koncepcji duoportu Okęcie – Modlin – uznali uczestniczący w konferencji „SOS dla Modlina” parlamentarzyści. Za niezasadną uznali też trwającą już rozbudowę lotniska w Radomiu jako portu zapasowego dla CPK.
Posłanka PSL Bożena Żelazowska zapewniła, że robi, co w jej mocy, by uratować port lotniczy w Modlinie. Zagrożenia dla niego upatruje nie tylko w działaniach PPL, które jako współwłaściciel nie pozwalają na dokapitalizowanie lotniska, ale i w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z rozbudową jako „zapasowe” lotniska w Radomiu.
– Forsowanie na siłę tych przedsięwzięć sprawi, że zniknie lotnisko w Łodzi. Ograniczone będzie też działanie Lotniska Chopina. Taki los może spotkać też Modlin – uznała. Jak dodała, choć dzięki zaangażowaniu samorządów lotnisko w Modlinie mocno się rozwija, argumenty na jego korzyść nie trafiają jednak do strony rządowej.
Poseł KO Maciej Lasek podkreślił natomiast kluczowe znaczenie zgranego i kompetentnego zespołu pracowników. – Dobre działanie lotniska zależy właśnie od kadry. Istnienie lotniska z tak doświadczonym personelem to skarb regionu. Tego nie da się przenieść gdzie indziej – zaznaczył.
Posłanka Żelazowska, jako przewodnicząca parlamentarnego zespołu ds. CPK, zdała sprawę z wizyt jego członków w gminie Baranów, w której ma powstać nowy węzeł kolejowo-lotniczy. – Po blisko czterech latach od ogłoszenia planów nic się tam nie stało, nie wbito nawet pierwszej łopaty. Mieszkańcy okolicy nie wiedzą, kiedy będą przesiedlani ani jakie odszkodowania dostaną za swoje grunty. Możliwe, że będzie musiał być przeniesiony zabytkowy kościół oraz cmentarz – wyliczyła przyczyny niezadowolenia ludności. – Odpowiedzi od pełnomocnika ds. CPK, posła PiS Marcina Horały, są obszerne, ale mało szczegółowe – oceniła.
W zasadność budowy CPK wątpi także poseł Lasek. – Sam komponent lotniczy ma kosztować co najmniej 30 mld zł, a kolejowy w całej Polsce – ponad 100 mld zł. Tymczasem za niecały 1 mld zł przepustowość Modlina można by zwiększyć do 15 mln pasażerów. Jak ma się to do 45 mln pasażerów rocznie, którzy mieliby korzystać z CPK? – spytał. Zdaniem posła lotniska w Modlinie i na Okęciu mogłyby wspólnie obsłużyć taką liczbę podróżnej pasażerów za ułamek kwoty przeznaczonej na CPK. Przyznał jednak, że dojazd szybką koleją do Modlina z Warszawy i kierunku zachodniego będzie o 15-20 minut dłuższy.
Koncepcja duoportu Okęcie – Modlin była wielokrotnie krytykowana przez zwolenników budowy CPK. Zarzucają jej oni – między innymi –
brak możliwości zbudowania sprawnego węzła przesiadkowego między samolotami, a tym samym utrudnienia w dalszym rozwoju PLL LOT.
Inne zastrzeżenia dotyczą przepustowości duoportu – zdaniem jego krytyków już w latach 30. XXI wieku przestałaby ona wystarczać.