Michael O’Leary w ostrych słowach powiedział, że zarząd portu lotniczego w Modlinie jest „niezdolny do rozbudowy terminala”, a wszelkie jego działania są „nieudolne”. Zarząd lotniska odpowiada przewoźnikowi, twierdząc, że nowe taryfy opłat są konkurencyjne, a ich wzrost jest prawdziwą przyczyną niechęci Ryanaira wobec Modlina.
Na wczorajszej konferencji prasowej Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanaira wskazał, że
letnia siatka połączeń irlandzkich linii lotniczych w Modlinie zmniejszy się o 15 tras, a jeden boeing 737 zostanie przebazowany do Krakowa. Niskokosztowy przewoźnik chciałby się dalej rozwijać w nowodworskim porcie lotniczym, lecz brak rozbudowy terminala nie pozwala na zwiększenie oferowania i liczby bazowanych samolotów. O’Leary za wszystko obwinił zarząd Polskich Portów Lotniczych i samego Modlina. Oba podmioty, wspierana przez rząd PiS, są dla dyrektora generalnego irlandzkiego operatora niekompetentne”.
Ryanair uważa, że port w Modlinie potrzebuje powiększenia istniejącego budynku terminala pasażerskiego oraz płyty postojowej dla samolotów. O’Leary uważa, że inwestycja powinna kosztować około 20 mln dolarów, a jej realizacja mogłaby zostać szybko przeprowadzana. – Dzięki takiej prostej inwestycji możemy powiększyć naszą bazę z sześciu do 12 samolotów – stwierdził Michael O’Leary, zapewniając kolejny raz, że tę rozbudowę może sfinansować sam przewoźnik.
Na taką propozycję nie chce się zgodzić zarząd portu w Modlinie.
Wzrost opłat = wzrost niechęci? Zarząd Lotniska Warszawa-Modlin stoi na stanowisku, że
podwyżka opłat lotniskowych jest główną przyczyną obecnej niechęci Ryanaira w stosunku do portu lotniczego, gdzie irlandzkie linie lotnicze są największym i jedynym operatorem. Lotnisko w Modlinie przyjęło „schodkowy” taryfikator, a Ryanair będzie ponosił różne opłaty pasażerskie. Dopiero po przekroczeniu 2 500 001 podróżnych odlatujących z Modlina, opłata pasażerska wynosić będzie sześć złotych. Średnia opłata pasażerska wyniesie 18,87 złotych.
– Z uwagi na rosnący poziom kosztów utrzymania lotniska i zapewnieni Spółce wiarygodności kredytowej na potrzeby realizacji zaplanowanych w nachodzących miesiącach inwestycji infrastrukturalnych, obejmujących rozbudowę Terminala i stanowisk postojowych dla statków powietrznych – zmiana Taryfy opłat lotniskowych, po 10 latach obowiązywania, była koniecznością – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Zarząd Mazowieckiego Portu Lotniczego Modlin.
Rekord mimo niepewnościTomasz Szymczak i Grzegorz Hlebowicz wskazali również, że „poziom opłat jest nadal bardzo konkurencyjny w stosunku do opłat obowiązujących na innych lotniskach działających na Mazowszu, w Polsce czy Europie”. W zeszłym roku port w Modlinie obsłużył
rekordowe ponad 3,4 mln pasażerów.