Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2024
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas
Fot. ZDG TOR
Choć sytuacja finansowa i prawna jest wciąż niełatwa, robimy, co możemy by przyciągnąć nowych przewoźników i rozbudować infrastrukturę – mówi pełniący obowiązki prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin Tomasz Szymczak. Jak dodaje, pod względem kontroli lotów modlińskie lotnisko stanie się wkrótce najbardziej innowacyjnym portem w Polsce: zacznie tu działać pierwsza w kraju zdalna wieża kontroli.

Lotnisko w Modlinie – w dużej mierze z powodów politycznych – przez lata było niedofinansowane, działając wręcz na granicy płynności finansowej. W dodatku relacje z jedynym klientem (Ryanair) były i są bardzo trudne. Zarząd lotniska planuje to zmienić, uniezależniając się od irlandzkich tanich linii. – Nie mogę mówić o szczegółach, ale negocjujemy z przewoźnikami. Chcemy zakończyć monopol po stronie podaży – zadeklarował prezes. Jak stwierdził, dyskusje z nimi są rzeczowe, niektórzy wręcz niecierpliwią się, by móc uruchomić loty z Modlina.

Infrastruktura: Miejsce dla Dreamlinerów

Temu właśnie celowi mają też służyć planowane inwestycje. Rozbudowa infrastruktury lotniczej ma być przeprowadzona w taki sposób, by loty czarterowe będą mogły być obsługiwane samolotami większymi niż kod C. – Zamierzamy też wybudować 4 nowe stanowiska postojowe: 4 kodu C lub zamiennie: 2 kodu C i 1 kodu E. Mamy zapytania od touroperatorów, którzy chcą operować Dreamlinerem – przypomniał Szymczak. W grę wchodzi też wydłużenie drogi startowej, której długość wynosi obecnie 2,5 km.

Władze portu zamierzają rozbudować terminal o dwa symetryczne moduły, tworząc tzw. „srebrny owal”. – Chcemy dobudować obiekty mieszczące po 4 bramki z jednej i drugiej strony – zapowiedział prezes. Jedno z nowych skrzydeł będzie obsługiwało wyłącznie strefę non-Schengen, co pozwoli zakończyć stosowanie dość trudnej operacyjnie formuły movable gates (te same bramki są przeznaczone raz dla pasażerów ze strefy Schengen, raz – spoza niej). – Chcemy wydzielić też przy nich strefę komercyjną (cateringową i wolnocłową) i na niej zarabiać – dodał.

Pozwolenie na budowę dla obu tych inwestycji wydano jeszcze w 2017 r. Dotychczas, z powodu wspomnianych problemów z finansowaniem i sporu między udziałowcami, nie było możliwe przejście do dalszych etapów. – Teraz jednak jesteśmy już „po bezpiecznej stronie” - podkreślił Szymczak. Rozbudowa ma duże znaczenie także w kontekście planowanej rozbudowy Lotniska Chopina, podczas której część lotów będzie musiała zostać przekierowana do innych portów. – Trzeba będzie zakomodować część rosnącego ruchu z Chopina. Będziemy na to przygotowani – zapewnił prezes Modlin Airport. Z uznaniem wypowiedział się też o wspólnej matrycy podziału lotów dla lotnisk na Mazowszu i w Łodzi.

Do Modlina wróci wojsko?

Po realizacji pierwszego etapu rozbudowy przepustowość lotniska ma wzrosnąć do 8 mln pasażerów rocznie. – W kulturze korporacyjnej mamy oszczędzanie – dlatego planujemy rozbudowę terminalu, a nie budowę nowego. Dopiero w drugim etapie chcemy zbudować podobny obiekt, choć nowocześniejszy technologicznie – poinformował prezes. O szczegółach dalszych etapów pisaliśmy tutaj.

Cały pierwszy etap będzie kosztował ok. 400 mln zł. – Rozmawiamy z bankami. Choć nasza zdolność kredytowa jest mniejsza, niż portów w Krakowie czy Wrocławiu, jesteśmy znanym klientem – a Urząd Marszałkowski stoi murem za lotniskiem, także finansowo (mamy umowę wsparcia). Jesteśmy też w trakcie rozmów z innym udziałowcem, Agencją Mienia Wojskowego – kontynuował Szymczak. Nie jest wykluczone, że w przyszłości Modlin będzie lotniskiem podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania. – Jeśli tak się stanie, będą za tym szły określone środki z NATO. Na razie to jednak tylko koncepcje – zastrzegł.

– Chcemy być portem lotniczym, który na siebie zarabia. Ostatni rok pokazał, że jest to możliwe. Pozamykaliśmy pewne sprawy z korzyścią dla portu lotniczego – stwierdzi prezes, nawiązując do ugody z firmą Erbud (porozumienie znacząco poprawiło wynik finansowy lotniska).

Pierwsza w Polsce zdalna wieża

Jako pierwsze lotnisko, dzięki inwestycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Modlin na przełomie 2026 i 2027 r. zyska zdalną wieżę kontroli lotów (Remote Tower). Kontrola będzie odbywała się z siedziby Agencji przy ul. Wieżowej, gdzie infrastruktura jest już do tego przygotowana. – Takie rozwiązanie nieco obniży nam koszty usług lotniska (kontroli ruchu lotniczego) i umocni model lowcostowo-czarterowy – zapowiedział prezes.

W maju władze Portu Lotniczego Warszawa-Modlin podpisały umowę z PAŻP, która będzie inwestorem obiektu. Wkładem spółki lotniskowej będzie teren pod mono-pal, na którym zostaną zamontowane wszystkie instalacje wieży zdalnej. – To dojrzała, sprawdzona technologia, która po raz pierwszy została zastosowana w roku 1995. My jednak zastosujemy ją jako pierwsi w Polsce i drudzy w Europie Środkowej. Certyfikacja będzie więc wyzwaniem dla ULC – uprzedził. Jak stwierdził, postęp technologiczny i płynące z niego korzyści są jednak warte zmierzenia się z tymi trudnościami.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Biznes i przemysł

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Newseria Biznes 27 września 2024

Nowelizacja ustawy o danych pasażera. Linie liczą na uniknięcie kar

Prawo i polityka

Juda (LOTAMS): Rozmawiamy z liniami lotniczymi z całego świata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Modlin. Zmiana zarządu lotniska. Ruszą inwestycje?

Prawo i polityka

Modlin. Zmiana zarządu lotniska. Ruszą inwestycje?

Łukasz Malinowski 11 maja 2024

Modlin: Rok 2022 zamknięty stratą 348 tys. złotych

Pasażer i linie lotnicze

Warszawa-Modlin. 3,1 mln pasażerów w 2022. Lepiej niż przed pandemią

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Biznes i przemysł

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Newseria Biznes 27 września 2024

Nowelizacja ustawy o danych pasażera. Linie liczą na uniknięcie kar

Prawo i polityka

Juda (LOTAMS): Rozmawiamy z liniami lotniczymi z całego świata

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Modlin. Zmiana zarządu lotniska. Ruszą inwestycje?

Prawo i polityka

Modlin. Zmiana zarządu lotniska. Ruszą inwestycje?

Łukasz Malinowski 11 maja 2024

Modlin: Rok 2022 zamknięty stratą 348 tys. złotych

Pasażer i linie lotnicze

Warszawa-Modlin. 3,1 mln pasażerów w 2022. Lepiej niż przed pandemią

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5