Lotnisko Warszawa-Modlin obsłużyło w 2024 roku niecałe 2,8 mln pasażerów. Choć spadek ruchu o 600 tys. podróżnych jest wysoki, to finanse portu nie ucierpiały na tym zbytnio. Aktualizacja taryfikatora opłat i zmiana systemu poboru opłaty pasażerskiej – jak wynika z naszych wyliczeń – przyczyniła się do odnotowania przez lotniskową spółkę przychodu z tego tytułu w kwocie ponad 27 mln złotych.
Pod koniec września 2023 roku wygasła 10-letnia umowa Ryanaira z Mazowieckim Portem Lotniczym w Nowym Dworze Mazowieckim, którą zawarł ówczesny zarząd portu. Z punktu widzenia irlandzkich linii zapisy umowne stricte proRyanairowe. Przewoźnik, w przypadku obsłużenia powyżej trzech milionów pasażerów rocznie, ponosił opłatę pasażerską w wysokości zaledwie pięciu złotych. Tak skonstruowana umowa spowodowała, że lotnisko w Modlinie, mimo że notowało ciągłe wzrosty liczby obsługiwanych podróżnych, nie było w stanie prowadzić dochodowej działalności. Strata netto zamiast maleć, tylko się zwiększała.
Nowy cennik opłat portu w Modlinie jest wyższy, lecz wciąż jest on niskokosztowy. Największymi zmianami, na które zdecydowały się władze lotniskowej spółki były: pobór opłat pasażerskich wyłącznie od wylatujących pasażerów i implementacja „schodkowego” systemu wysokości opłaty (opłata pasażerska na połączeniach regularnych naliczana jest z zastosowaniem stawki adekwatnej dla danego przedziału. Dopiero po przekroczeniu danego przedziału liczby pasażerów odlatujących, zastosowanie ma zniżka i stawka opłaty pasażerskiej po uwzględnieniu zniżki właściwej dla kolejnego przedziału). Podstawowa opłata pasażerska wynosi 37 złotych.
Za pierwsze 5 000 pasażerów linie płacą za każdego pasażera po 37 złotych. Za kolejnych 249 999 podróżnych opłata wynosi po 28 złotych. Za odprawienie pasażerów z przedziału 250 000 do 500 001 opłata maleje do 23 złotych. W kolejnym przedziale (pomiędzy 500 001 a jeden milion pasażerów) opłata wynosi 18 złotych. Przewiezienie od 1 000 001 do 1 500 000 podróżnych pozwala liniom na płacenie 14 złotych. Z kolei 10 złotych wynosi opłata za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 1 500 001 a dwa miliony. Jeśli linie przekroczą pułap ponad 2 500 001 odlatujących podróżnych, opłata spada do sześciu złotych.
W 2024 roku Modlin obsłużył 2 794 464 pasażerów, podczas gdy w roku 2023 podróżnych było 3 400 967. Spadek ruchu pasażerskiego o 606 503 (17,8 proc.) jest duży, lecz aktualizacja taryfikatora opłat pozwoliła lotniskowej spółce na odnotowanie wyższych przychodów ze sprzedaży (z tytułu opłaty pasażerskiej). Z naszych obliczeń wynika, że Ryanair na konto lotniskowe spółki powinien przelać około 27,3 mln złotych. Średnia wysokość opłat – w takim przypadku – wyniosłaby 19,57 złotych. Jeśli natomiast policzyłoby się wszystkich pasażerów, zarówno odlatujących, jak i przylatujących, opłata oscylować spadnie do 9,78 złotych.
Podsumowując, operowanie w Modlinie jest sporo droższe, lecz w porównaniu do innych portów lotniczych w Polsce, np. Krakowa, który jest dla irlandzkich linii największą bazą nad Wisłą, nowy taryfikator opłat w Nowym Dworze Mazowieckim jest w dalszym ciągu niskokosztowy.