W obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Pawła Bejdy, podpisane zostały dziś (5 sierpnia) dwie kolejne umowy offsetowe dotyczące zdolności w zakresie wsparcia, napraw i obsługi technicznej kluczowych komponentów śmigłowców uderzeniowych boeing AH-64E Apache. Jak informuje MON łączna wartość tych umów przekracza 930 mln złotych.
Podpisane umowy offsetowe są związane z planowanym przez MON zamówieniem boeingów AH-64E dla Wojska Polskiego.
W sierpniu 2023 r. Departament Stanu USA zatwierdził sprzedaż Polsce 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz z wyposażeniem i uzbrojeniem za maksymalną cenę 12 miliardów dolarów netto. Według ówczesnych zapowiedzi MON-u, najlepsze śmigłowce uderzeniowe na świecie, trafią do lotników wojsk lądowych i będą współpracować z czołgami Abrams z 18 Dywizji Zmechanizowanej. Jeżeli zakup takiej liczby śmigłowców dojdzie do skutku, Polska będzie największym operatorem AH-64 po Stanach Zjednoczonych.
Z dostępnych informacji wynika, że wraz z 96 śmigłowcami strona amerykańska wyraziła zgodę na zakup między innymi:
- 37 radarów AN/APG-78 Longbow;
- 96 interferometrów AN/APR-48B MRFI 2;
- 1844 pociski przeciwpancerne AGM-144R2 Hellfire;
- 460 pocisków przeciwpancernych AGM-179A JAGM;
- 508 pocisków powietrze-powietrze FIM-92K Stinger.
Dwie umowy offsetowePrzedmiotem pierwszej umowy offsetowej, która została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Agencję Uzbrojenia a Boeing Company, jest realizacja siedmiu zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad 400 mln zł.
W ramach realizacji tej umowy pozyskane zostaną kompetencje do: przeprowadzania przeglądów i napraw oraz remontów wybranych podzespołów śmigłowców AH-64E w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 (WZL-1) w Łodzi, szkolenia personelu obsługi technicznej AH-64E w Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) oraz oceny sprzętu Naziemnej Obsługi Statków Powietrznych wytwarzanych przez Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne (WBCKT S.A.) pod kątem ich kompatybilności ze śmigłowcami AH-64E.
Druga umowa offsetowa, która została między Skarbem Państwa reprezentowanym przez Agencję Uzbrojenia a General Electric Company, to realizacja sześciu zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad 530 mln zł.
W ramach realizacji tej umowy pozyskane zostaną kompetencje do obsługi technicznej silników turbowałowych T-700-701D, CT7-2E1 i CT7-8E w zakładach WZL-1 Oddział w Dęblinie. W ramach tego zostanie dokonany transfer technologii i wiedzy „know-how” umożliwiających wykonywanie przez ten zakład czynności obsługowych (serwisowych) i naprawczych tego typu silników do poziomu D włącznie. tutaj warto dodać, że silniki te są wykorzystywane także w innych śmigłowcach pozostających na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP takich jak AW101, AW149 czy S-70i Black Hawk.
Ostatecznym efektem realizacji zobowiązań offsetowych będzie ustanowienie nowych zdolności w WZL-1 w Łodzi wraz z Oddziałem w Dęblinie, które pozwolą utrzymać przez ten zakład rolę wiodącego podmiotu wspomagającego rodzime Siły Zbrojne w zabezpieczaniu eksploatacji śmigłowców oraz umożliwią stopniowe przejście z obsługiwania i napraw techniki postradzieckiej na wsparcie nowo pozyskiwanego sprzętu zgodnego ze standardami NATO.
Ponadto WAT pozyska oprzyrządowanie wspierające rozwój laboratorium zaawansowanych konstrukcji kompozytowych oraz zdolności kształcenia i szkolenia w zakresie obsługi technicznej tych silników, a także powstanie tam Centrum Szkoleniowe Obsługi Silników WAT.