Premier RP ocenił rozwiązania przyjęte dziś przez Radę Ministrów, które dotyczą komponentu kolejowego CPK. Jego zdaniem to koncepcja, która pozwoli przezwyciężyć problemy nierozwiązane dotychczas od czasów zaborów. Podkreślał przy tym rolę, jaką Centralny Port ma w polityce międzynarodowej kraju.
– Nie waham się powiedzieć, że Centralny Port Komunikacyjny to projekt epokowy – powiedział dziś podczas konferencji prasowej w Łodzi Mateusz Morawiecki.
Komponent kolejowy tej inwestycji ma bowiem być odpowiedzią na potrzebę nierozwiązana problemów wynikających jeszcze z podziału dawnej Rzeczypospolitej Polskiej w czasach zaborów. W ocenie premiera z problemem tym nie poradzono sobie ani w czasach PRL, ani dotychczas w III RP.
Komponent kolejowy CPK to wg rządu likwidacja białych plam transportowychIlustrował on to przykładem połaczenia Wrocławia z Warszawą. Choć przyznał, że dawniej pociągi tej relacji kursowały przez Łódź, zauważył, że później przekierowano znaczną ich część na trasy przez Opole lub przez Poznań. – Nawet pobieżne spojrzenie na mapę Polski pozwala zauważyć, że nie jest to droga najkrótsza – mówił. Lukę w zakresie szybkich linii pomiędzy Dolnym Śląskiem a Mazowszem uzupełnić mają właśnie linie biegnące przez CPK.
– Po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów – zapowiedział Mateusz Morawiecki. Zakładają one budowę dziesięciu tzw. szprych, które połączą CPK z głównymi aglomeracjami kraju. Przedstawiciele rządu wskazywali także inne przykłady miast, do których dojazd ma być o wiele łatwiejszy. Wśród nich są Płock i Grudziądz, które Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, określił mianem białych plam. Łatwiej ma być dojechać także na m.in. Warmię. Dzięki budowie nowego wyjścia z centralnej Polski w kierunku Nasielska łatwiejsze ma być prowadzenie także ruchu aglomeracyjnego w istniejącym układzie.
Premier: bez dużych hubów nie ma rozwoju gospodarczego – CPK to wielka szansa rozwojowa Polski – przekonywał Mateusz Morawiecki. Mówił, że Polska ma szanse stać się centrum gospodarczym środkowej Europy, a CPK jako największy hub w regionie – biznesowym sercem tego obszaru. Wyraził on też przekonanie, że aglomeracje łódzka i warszawska wkrótce zostaną połączone w jedną konurbację o potencjale ludnościowym kilku milionów obywateli. Osią tego duopolu ma być właśnie kolej skupiona wokół CPK.
– Bez wielkich hubów transportowych nie ma rozwoju gospodarczego – ocenił premier. Podkreślił on, że tak lotniczy, jak i kolejowy komponent CPK pozwoli budować pozycję Polski na arenie międzynarodowej. – Centralny Port Komunikacyjny to rozwiązanie na miarę Trójmorza – powiedział.
Adamczyk: rząd PiS spełnia kolejowe marzenia PolakówP – rogram kolejowy CPK wyznacza nową sieć kolejową w Polsce, która będzie nas integrowała, która połączy CPK z praktycznie każdym miejscem w naszym kraju – mówił natomiast Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To wielki projekt, ale trzeba też pamiętać, że już dziś realizujemy przedsięwzięcia, które polską kolej zmieniają. Rząd PiS odpowiada na marzenia i prośby Polaków: bezpieczna, komfortowa i punktualna kolej dzięki przebudowywanym szlakom, polityce taborowej i wielkiemu programowi utrzymaniowemu – podsumował swoje wystąpienie.