Suchoj SSJ100 linii Aerofłot wykonujący lot z Moskwy do Murmańska zawrócił tuż po starcie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo i lądował awaryjnie. W trakcie ciężkiego przyziemienia pojawił się ogień, który po zatrzymaniu oraz rozpoczętej ewakuacji pasażerów strawił doszczętnie tylną część kadłuba samolotu wraz ze statecznikiem pionowym i poziomym. W wypadku zginęło 41 osób.
Suchoj SSJ100 o rejestracji RA-89098 należący do Aerofłotu wykonujący lot SU1492 z Moskwy Szeremietiewo do Murmańska, wystartował z drogi startowej o oznaczeniu RWY 24C. Kilka minut po starcie, na wysokości 10 tys. stóp (3048 m) załoga wstrzymała wznoszenie, ponieważ straciła łączność radiową. Następnie kodami transpondera zgłosiła awarię samolotu i powrót w trybie awaryjnym na lotnisko. Suchoj wylądował pół godziny po starcie na drodze startowej o oznaczeniu RWY 24L. Świadkowie twierdzą, że z samolotu nie wydobywał się ogień ani dym. Ten pojawił się dopiero po ciężkim lądowaniu, bo samolot aż trzy raz odbił się od powierzchni pasa. Po zatrzymaniu na trawie, przylegającej do drogi startowej, tylna część samolotu całkowicie spłonęła. Na pokładzie maszyny znajdowało się 73 pasażerów oraz pięciu członków załogi.
Według najnowszych informacji służby ratunkowe ogłosiły, że pożar udało się całkowicie ugasić około 45 minut po lądowaniu, a w wypadku śmierć poniosło aż 40 pasażerów, w tym dzieci, i jeden członek załogi. 10 osób odniosło lekkie obrażenia, a sześć z nich jest hospitalizowanych. Rosyjskie agencje informacyjne twierdzą, powołując się na swoich informatorów, że samolot został uderzony przez piorun, co spowodowało poważną awarię elektryczną, zwarcie i pożar.
W poniedziałek (6 maja) rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Roaviatsia) poinformowała, że statyczne wyładowanie atmosferyczne na wysokości około 6900 stóp (ok. 2100 m) spowodowało awarię radia i innych systemów pokładowych, w tym autopilota. Załoga zdecydowała o powrocie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo informując o tym na transponderze, najpierw o utracie łączności radiowej (kod squawk 7600), a następnie zadeklarowała sytuację awaryjną (kod squawk 7700). Podczas lądowania na pasie startowym o oznaczeniu RWY 24L samolot doświadczył bardzo mocnego przyziemienia. Po czwartym odbiciu od drogi startowej i mocnym opadnięciu wybuchł pożar w tylnej części samolotu. Maszyna wypadła po lewej stronie drogi startowej, zatrzymując się na trawie między drogami kołowania A2 i A3.
Późnym wieczorem w poniedziałek (6 maja) Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) poinformował, że ma już w swojej siedzibie tzw. czarne skrzynki. Rejestrator rozmów w kokpicie CVR (Cockpit Voice Recorder) jest w zadowalającym stanie, natomiast rejestrator danych lotu FDR (Flight Data Recorder) został wystawiony na bardzo duże ciepło i jest poważnie uszkodzony. To jednak nie przeszkodziło w pracach i specjaliści przygotowali rejestratory do odczytu. Jeszcze podczas najbliższej nocy rozpocznie się kopiowanie danych z feralnego lotu SU1492.
Samolot, który uległ wypadkowi, to maszyna wyprodukowana w czerwcu 2017 r. Suchoj dostarczył Aerofłotowi maszynę dokładnie 27 września 2017 r. Na pokład SSJ100 zabierał 87 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 12 w klasie biznes oraz 75 w ekonomicznej.
Suchoj Superjet 100 (Sukhoi Superjet SSJ) to regionalny samolot pasażerski zaprojektowany przez firmę Suchoj oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa i Iljuszyna. Awionikę dla samolotu dostarcza firma Thales, układy sterujące Liebherr, a silniki PowerJet. Montaż maszyn odbywa się w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem, ale produkcja seryjna jest też w zakładach w europejskiej części Federacji Rosyjskiej. Konsultantem projektu jest Boeing, a partnerem strategicznym Alenia Aeronautica. We Włoszech działa także firma SuperJet International – spółka joint venture pomiędzy firmą Alenia Aermacchi (51 proc.), a holdingiem Suchoja (49 proc.), która jest odpowiedzialna za wykonanie dostaw dla zachodnich odbiorców SSJ100. W zakładzie każda maszyna otrzymuje pełny wystrój kabiny pasażerskiej i malowanie danego przewoźnika oraz przygotowanie dokumentacji lotniczej do dostawy. Do tej pory zamówiono 301 Suchojów SSJ100 wraz ze 100 opcjami, a do końca kwietnia 2019 r. dostarczono łącznie 148 samolotów tego typu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.