Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Moskwa: Awaryjne lądowanie Suchoja. Samolot w płomieniach (AKTUALIZACJA)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Suchoj SSJ100 linii Aerofłot wykonujący lot z Moskwy do Murmańska zawrócił tuż po starcie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo i lądował awaryjnie. W trakcie ciężkiego przyziemienia pojawił się ogień, który po zatrzymaniu oraz rozpoczętej ewakuacji pasażerów strawił doszczętnie tylną część kadłuba samolotu wraz ze statecznikiem pionowym i poziomym. W wypadku zginęło 41 osób.

Suchoj SSJ100 o rejestracji RA-89098 należący do Aerofłotu wykonujący lot SU1492 z Moskwy Szeremietiewo do Murmańska, wystartował z drogi startowej o oznaczeniu RWY 24C. Kilka minut po starcie, na wysokości 10 tys. stóp (3048 m) załoga wstrzymała wznoszenie, ponieważ straciła łączność radiową. Następnie kodami transpondera zgłosiła awarię samolotu i powrót w trybie awaryjnym na lotnisko. Suchoj wylądował pół godziny po starcie na drodze startowej o oznaczeniu RWY 24L. Świadkowie twierdzą, że z samolotu nie wydobywał się ogień ani dym. Ten pojawił się dopiero po ciężkim lądowaniu, bo samolot aż trzy raz odbił się od powierzchni pasa. Po zatrzymaniu na trawie, przylegającej do drogi startowej, tylna część samolotu całkowicie spłonęła. Na pokładzie maszyny znajdowało się 73 pasażerów oraz pięciu członków załogi.

Według najnowszych informacji służby ratunkowe ogłosiły, że pożar udało się całkowicie ugasić około 45 minut po lądowaniu, a w wypadku śmierć poniosło aż 40 pasażerów, w tym dzieci, i jeden członek załogi. 10 osób odniosło lekkie obrażenia, a sześć z nich jest hospitalizowanych. Rosyjskie agencje informacyjne twierdzą, powołując się na swoich informatorów, że samolot został uderzony przez piorun, co spowodowało poważną awarię elektryczną, zwarcie i pożar.

W poniedziałek (6 maja) rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Roaviatsia) poinformowała, że statyczne wyładowanie atmosferyczne na wysokości około 6900 stóp (ok. 2100 m) spowodowało awarię radia i innych systemów pokładowych, w tym autopilota. Załoga zdecydowała o powrocie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo informując o tym na transponderze, najpierw o utracie łączności radiowej (kod squawk 7600), a następnie zadeklarowała sytuację awaryjną (kod squawk 7700). Podczas lądowania na pasie startowym o oznaczeniu RWY 24L samolot doświadczył bardzo mocnego przyziemienia. Po czwartym odbiciu od drogi startowej i mocnym opadnięciu wybuchł pożar w tylnej części samolotu. Maszyna wypadła po lewej stronie drogi startowej, zatrzymując się na trawie między drogami kołowania A2 i A3.

Późnym wieczorem w poniedziałek (6 maja) Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) poinformował, że ma już w swojej siedzibie tzw. czarne skrzynki. Rejestrator rozmów w kokpicie CVR (Cockpit Voice Recorder) jest w zadowalającym stanie, natomiast rejestrator danych lotu FDR (Flight Data Recorder) został wystawiony na bardzo duże ciepło i jest poważnie uszkodzony. To jednak nie przeszkodziło w pracach i specjaliści przygotowali rejestratory do odczytu. Jeszcze podczas najbliższej nocy rozpocznie się kopiowanie danych z feralnego lotu SU1492.

Samolot, który uległ wypadkowi, to maszyna wyprodukowana w czerwcu 2017 r. Suchoj dostarczył Aerofłotowi maszynę dokładnie 27 września 2017 r. Na pokład SSJ100 zabierał 87 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 12 w klasie biznes oraz 75 w ekonomicznej.


Suchoj Superjet 100 (Sukhoi Superjet SSJ) to regionalny samolot pasażerski zaprojektowany przez firmę Suchoj oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa i Iljuszyna. Awionikę dla samolotu dostarcza firma Thales, układy sterujące Liebherr, a silniki PowerJet. Montaż maszyn odbywa się w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem, ale produkcja seryjna jest też w zakładach w europejskiej części Federacji Rosyjskiej. Konsultantem projektu jest Boeing, a partnerem strategicznym Alenia Aeronautica. We Włoszech działa także firma SuperJet International – spółka joint venture pomiędzy firmą Alenia Aermacchi (51 proc.), a holdingiem Suchoja (49 proc.), która jest odpowiedzialna za wykonanie dostaw dla zachodnich odbiorców SSJ100. W zakładzie każda maszyna otrzymuje pełny wystrój kabiny pasażerskiej i malowanie danego przewoźnika oraz przygotowanie dokumentacji lotniczej do dostawy. Do tej pory zamówiono 301 Suchojów SSJ100 wraz ze 100 opcjami, a do końca kwietnia 2019 r. dostarczono łącznie 148 samolotów tego typu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ugoda Aerofłotu z AerCap. Lessor sprzedał 18 samolotów

Prawo i polityka

Ugoda Aerofłotu z AerCap. Lessor sprzedał 18 samolotów

Rafał Dybiński 11 września 2023

Iran naprawia samoloty Aerofłotu

Biznes i przemysł

Iran naprawia samoloty Aerofłotu

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2023

Aerofłot rok po agresji Rosji w Ukrainie. Wizerunkowa klęska giganta

Biznes i przemysł

Bruksela kwestionuje sprzedaż samolotów dla Aerofłotu. Złamano sankcje?

Prawo i polityka

Kto lata nad Afganistanem? Aerofłot i spółka

Prawo i polityka

Kto lata nad Afganistanem? Aerofłot i spółka

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2023

Aerofłot wznawia trzy dalekie trasy, ale bez Delhi

Pasażer i linie lotnicze

Aerofłot wznawia trzy dalekie trasy, ale bez Delhi

Rafał Dybiński 04 listopada 2022

Zobacz również:

Ugoda Aerofłotu z AerCap. Lessor sprzedał 18 samolotów

Prawo i polityka

Ugoda Aerofłotu z AerCap. Lessor sprzedał 18 samolotów

Rafał Dybiński 11 września 2023

Iran naprawia samoloty Aerofłotu

Biznes i przemysł

Iran naprawia samoloty Aerofłotu

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2023

Aerofłot rok po agresji Rosji w Ukrainie. Wizerunkowa klęska giganta

Biznes i przemysł

Bruksela kwestionuje sprzedaż samolotów dla Aerofłotu. Złamano sankcje?

Prawo i polityka

Kto lata nad Afganistanem? Aerofłot i spółka

Prawo i polityka

Kto lata nad Afganistanem? Aerofłot i spółka

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2023

Aerofłot wznawia trzy dalekie trasy, ale bez Delhi

Pasażer i linie lotnicze

Aerofłot wznawia trzy dalekie trasy, ale bez Delhi

Rafał Dybiński 04 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5