Amerykańsko-chiński rynek lotniczy rósł i prężnie się rozwijał. Pandemia COVID-19 skutecznie uniemożliwiła dalszy rozwój. Ruch lotniczy spadł do prawie zera. Decyzja Pekinu o odejściu o stosowania rygorystycznej polityki „zero COVID” sprawiła, że rynek zaczął się powoli odbudowywać. Pod koniec marca liczba tygodniowych rotacji realizowanych przez linie z Państwa Środka wzrośnie, lecz w dalszym ciągu oferowanie będzie na poziomie 30 proc. sprzed roku 2019.
Po ocenie warunków rynkowych i rozważeniu interesu publicznego Departament Transportu Stanów Zjednoczonych postanowił przyznać chińskim liniom lotniczym, wykonującym między dwoma państwami pasażerskie operacje lotnicze, prawo do zwiększenia liczby tygodniowych lotów między Chinami a USA.
Obecnie przewoźnicy z Państwa Środka wykonują 35 rotacji tygodniowo. Od 31 marca liczba rotacji wzrośnie do 50, lecz w dalszym ciągu jest to jedna trzecia poziomu sprzed pandemii. Departament w oświadczeniu zauważył, że posunięcie oznacza „znaczący krok naprzód w dalszej normalizacji amerykańsko-chińskiego rynku lotniczego”. Zwiększenie liczby lotów jest „konieczne” ze względu na nadchodzący sezon letni i oczekiwane przez pasażerów, zarówno amerykańskich, jak i chińskich.
Powolna odbudowa
Na przełomie 2019/2020 roku w Chinach wybuchła, wywołana koronawirusem SARS-CoV-2 pandemia, która doprowadziło do gwałtownego spadku liczby usług lotniczych. Nie tylko w USA i Chinach, ale na całym świecie. Amerykańskie linie lotnicze, pod naporem lokalnych władz, zaprzestały operowania do miast w Państwie Środka.
W marcu Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego drastycznie ograniczyła liczbę lotów międzynarodowych do Chin, powołując się na potrzebę kontrolowania importowanych przypadków COVID-19. Zagraniczni przewoźnicy, którzy pozostali obecni w Chinach, mogli wykonywać zaledwie jeden lot w tygodniu. Na przewoźników, którzy zaprzestali świadczenia swoich usług, został nałożony bezwzględny zakaz wykonywania jakiegokolwiek lotu do Chin.
Działanie chińskiego regulatora, skutecznie zakazujące wielu liniom lotniczym obsługiwania lotów do Chin, wywołało spór między Pekinem a Waszyngtonem, jeszcze bardziej nadwyrężając i tak już napięte bilateralne stosunki. W odwecie za ograniczenia nałożone przez Pekin, administracja prezydenta Trumpa ogłosiła w czerwcu 2020 r., że zablokuje pasażerskim, chińskim liniom lotniczym obsługę lotów do i ze Stanów Zjednoczonych.
Kolejna rewizja
Pomimo kolejnych rewizji przepisów po negocjacjach obu stron, w czasie pandemii liczba lotów między Stanami Zjednoczonymi a Chinami znacząco spadła. Przed nałożeniem ograniczeń na początku 2020 r. każda ze stron zezwoliła na obsługę ponad 150 lotów pasażerskich, w obie strony, tygodniowo. Podniesienie limitu rotacji do 50 oznacza, że amerykański organ regulacyjny po raz piąty zwiększył kwoty przydzielone chińskim przewoźnikom od czasu ponownego otwarcia granic przez Chiny, przy czym pierwsza korekta miała miejsce w maju 2023 r.
Do sierpnia 2023 r. chińscy i amerykańscy przewoźnicy mogli wykonywać, między obydwoma krajami, jedynie 12 rotacji tygodniowo. 1 września ubiegłego roku liczba ta wzrosła do 18, by 29 października urosnąć do 24. W listopadzie 2023 r. Departament Transportu Stanów Zjednoczonych zatwierdził możliwość realizacji przez chińskich przewoźników 35 lotów w obie strony.
Ogólne zadowolenie
Airlines for America, stowarzyszenie reprezentujące linie lotnicze takie jak, American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines, które obsługują łącznie 31 lotów tygodniowo do Chin, wyraziło poparcie dla strategii amerykańskiego rządu, zakładającej ostrożną, stopniową i wzajemną odbudowę rynku. Grupa lobbingowa – co nie może zaskakiwać – stwierdziła, że „konieczne jest twarde utrzymanie podejścia przez rząd USA”.
Z kolei Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Waszyngtonie wyraziła zadowolenie z postępów w zakresie zwiększenia liczby bezpośrednich lotów pasażerskich między Chinami a USA. Ponadto ambasada wyraziła swoje zaangażowanie w dalsze wysiłki na rzecz usprawnienia podróży transgranicznych i wspierania wymiany międzyludzkiej między obydwoma krajami.
Według CNN, analitycy Citi podkreślili, że stopniowe ożywienie ruchu lotniczego między USA a Chinami stanowi pozytywny katalizator przez letnim szczytem podróży lotniczych i poprawy kosztów, biorąc pod uwagę wzrost wykorzystania samolotów szerokokadłubowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.