To koniec ponad 100-letniej historii czeskiego przewoźnika, który był jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie. Czech Airlines wykonają dziś wieczorem (26 października) swój ostatni lot z Paryża do Pragi pod kodem OK/CSA. Od rozkładu zimowego zarówno ich loty, jak i loty siostrzanej spółki Smartwings będą obsługiwane pod kodem IATA: QS i kodem ICAO: TVS.
Ostatnia i zarazem historyczna rotacja o numerach lotu OK766/767 wystartuje dziś (26 października) z Pragi do Paryża (CDG) o 17:35. Następnie o 21:55 zaplanowane jest lądowanie airbusa A320, o rejestracji OK-IOO, w Pradze. Warto także dodać, że na budynku najstarszego terminala praskiego lotniska, którego początki sięgają czasów przedwojennych, na znak lotniczej żałoby opuszczono do połowy masztów flagi państwowe.
Przez kilkadziesiąt lat działalności linie CSA były obecne także w Polsce. Czeski przewoźnik realizował przede wszystkim loty do Warszawy. W późniejszych latach otworzył także połączenie do Krakowa. Chaotyczne i dość oryginalne decyzje biznesowe Czech Airlines miały także swój efekt w postaci perełek na polskim rynku lotniczym. Chodzi tu o otwieranie połączeń np. z Łodzi do Pragi i Edynburga, z Radomia do Pragi czy z Rzeszowa do Edynburga.
Decyzja o tym, że kody OK/CSA przestaną być dostępne na lotnisku w Pradze od jutra (27 października br.), kiedy wejdzie w życie zimowy rozkład lotów, została podjęta w maju tego roku. Pisaliśmy o tym w artykule "
Kody OK/CSA znikną w tym roku. Czech Airlines będą latać pod kodem Smartwings".
Niezależnie od tego, czy na trasie będzie latać maszyna w barwach CSA czy Smartwings, loty będą miały teraz kody należące do grupy Smartwings czyli QS/TVS. To oznacza, że faktycznie linia CSA kończy swoją działalność 26 października i zostanie jedynie marką należącą do Smartwings.
To dość duży cios dla czeskiego rynku lotniczego chociażby ze względu, że ČSA jest piątą najstarszą linią lotniczą na świecie, po holenderskim KLM (1919), kolumbijskim Avianca (1919), australijskim Qantas (1920) i radzieckim/rosyjskim Aerofłot (1923). Była to pierwsza linia lotnicza na świecie, która obsługiwała regularne trasy wyłącznie samolotami odrzutowymi (między Pragą a Moskwą). Korzystając z dwóch airbusów A320, CSA oferowała w ostatnich miesiącach działalności 12 lotów tygodniowo do Paryża (CDG) i cztery loty w tygodniu do Madrytu (MAD).
Czech Airlines kończą także swoje członkostwo w sojuszu SkyTeam na koniec obecnego sezonu letniego. Czeski przewoźnik dołączył do sojuszu w 2001 r. i jest jego członkiem od prawie 23 lat. Więcej o tym można przeczytać w artykule "
Czech Airlines opuszczą sojusz SkyTeam".
Pod koniec 2022 r. linia lotnicza planowała również odbudować swoją flotę i siatkę połączeń przy użyciu airbusów A320 i nowo zamówionych A220. Obecnie CSA posiada dwa airbusy A320 i oczekuje na dostawę
czterech A220-300. Według doniesień prasowych pierwszy z nich ma dotrzeć do Pragi w czwartym kwartale tego roku.