Firma leasingowa Nordic Aviation Capital (NAC) poinformowała w ostatnich dniach, że dostarczyła Breeze Airways pierwszego embraera E190 o numerze seryjnym MSN 19000070. Jest to pierwszy z 15 samolotów E190 jakie NAC dostarczy nowej linii. Umowa zawiera także pakiet wsparcia TrueChoice Flight Hour z GE dotyczący silnika CF34-10E napędzającego te samoloty.
NAC z przyjemnością rozpoczyna nowe partnerstwo z Breeze Airways i kontynuuje długotrwałą współpracę z doświadczonym biznesmenem lotniczym, Davidem Neelemanem, który ma udokumentowane sukcesy w postaci założenia pięciu komercyjnych linii lotniczych, w tym dwóch bardzo silnych graczy jakim są AZUL Airlines w Brazylii oraz JetBlue Airways w USA. Jego najnowsze przedsięwzięcie w Stanach Zjednoczonych ma na celu uczynienie świata podróży prostszym, niedrogim, przyjaznym i wygodnym.
– Ogłoszenie to zbiega się ze znaczącym zainteresowaniem na całym świecie modelem E-Jet w wersji E190. Samoloty regionalne, takie jak E190, jako pierwsze wróciły do służby, ponieważ idealnie nadają się do obsługi tras podczas powrótu po pandemii koronawirusa. Ten typ samolotu po raz kolejny przeżywa odrodzenie, ponieważ pozwala liniom kontynuować opłacalną obsługę wszystkich rynków i częstotliwości sprzed wystąpienia koronawirusa. Zespół Breeze ma ogromne doświadczenie w pracy z rodziną E-Jet i cieszymy się, że możemy z nimi współpracować, rozpoczynając nową linię lotniczą właśnie E190, typem samolotu idealnie dopasowanym do ich ekscytującej nowej siatki połączeń – powiedział Jim Murphy, wiceprezes ds. operacyjnych w NAC.
Breeze Airways odłożyły oficjalną premierę i start na ten rok. Nowa linia miała wystartować w ubiegłym roku, ale plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 i gwałtowny spadek popytu na podróże powietrzne. Teraz przewoźnik twierdzi, że dzięki odpowiednim samolotom jest w stanie dobrze wejść w niszę na rynku i odbudować wiele połączeń sprzed pandemii.
– Nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z naszej współpracy z Nordic Aviation Capital i odebrania od NAC naszego pierwszego Embraera E190. Z niecierpliwością czekamy na długą i wzajemnie korzystną współpracę, a także na kolejnych 14 samolotów E-Jet – powiedził David Neeleman, założyciel Breeze Airways.
Nowy start-up, nie Moxy a Breeze Airways
Nowa linia została założona przez Davida Neelemana, który wcześniej był współzałożycielem Morris Air, WestJet, JetBlue i Azul Linhas Aereas. Kapitał początkowy start-upu wyniósł 100 mln dolarów. Breeze Airways rozpocznie działalność od międzynarodowego lotniska w Salt Lake City, z planowaną dalszą rozbudową siatki połączeń i baz operacyjnych. Według pierwszych informacji i raportów ogłoszona nazwa Moxy miała być rzeczywistą nazwą linii lotniczej. Jednak Marriott zgłosił sprzeciw, ponieważ ma markę hotelową o tej samej nazwie. Firma Davida Neelemana od kilku lat nosi nazwę Breeze Aviation Group. W związku z tym jego najnowszy start-up przyjął tę nazwę.
– To nazwa, której nikt nie nienawidził. Myślę o wszystkich nazwach, które kiedykolwiek używaliśmy od WestJet do Morris Air. To naprawdę nie miało dużego znaczenia, jak się nazywała dana linia. Breeze to dobre imię i myślę, że daje ludziom dobre konotacje i dobre uczucia. Nikt nigdy nie jest przeciw przyjemnej chłodnej morskiej bryzie – powiedział Neeleman.
Przyszła flota
Breeze wybrał dwa typy samolotów. Po pierwsze, jest to airbus A220 – a zamówienie tych samolotów zostało złożone jakiś czas temu. Neeleman zobowiązał się do zakupu 60 takich maszyn. Po drugie, Breeze rozpocznie operacje od samolotów embraer E190 od NAC, a także E195, które przejmuje po linii Azul. Gdy Azul odbiera E-Jety nowej generacji E2, E195 zostają przekazywane Breeze w bardzo atrakcyjnej ofercie leasingowej. Jak donoszą media, umowa jest tak dobra, że Breeze nie musi nawet latać samolotem każdego dnia, aby dobrze wyjść finansowo. Może po prostu je zaparkować, gdy popyt będzie niski.
Podczas gdy E190 i E195 będą skonfigurowane we wszystkich wersjach ekonomicznych, A220 będą mogły mieć na pokładzie klasę premium. Neeleman powiedział mediom, że rozważa wiele różnych konfiguracji, w tym jedną z aż 36 rozkładanymi fotelami premium, a nawet jedną z płaskimi siedzeniami klasy biznesowej. Samoloty będą miały WiFi, chociaż może nie być ono bezpłatne. Na pokładzie będzie też dostępna transmisja telewizyjna na żywo, ale bez osobistego systemu rozrywki pokładowej w każdym fotelu.
Obecnie we flocie znajdują się dwa embraery: jeden E190 o raz jeden E195. Te pierwsze leasinguje NAC, a latały one wcześniej w Air Canada. Natomiast E195 pochodzą od wspomnianej wcześniej linii AZUL. Przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę 103 samolotów: 60 airbusów A220-300, 14 embraerów E190 oraz 29 E195.