Od lotów bez plastiku po deklaracje środowiskowe - nowoczesne lotnictwo jest pełne propozycji, aby ograniczać emisję CO2, bez rezygnacji z samego latania. Tylko które linie lotnicze można uznać obecnie za najbardziej ekologiczne?
Nie ma uniwersalnej drogi, by poradzić sobie z kryzysem klimatycznym. Zmiany potrzebne są w różnych sektorach. Przemysł lotniczy nie jest zwolniony z konieczności tej zmiany. Już teraz wdrażane są różne rozwiązania. Wyścig o tytuł najbardziej ekologicznej linii lotniczej świata trwa, choć deklaracje przewoźników, szczególnie niektórych, warto wziąć w szeroki nawias.
Linie lotnicze produkujące najniższe CO2Zamiast całkowicie zaprzestać działalności, najlepszą rzeczą dla minimalizacji śladu węglowego linii lotniczej jest wytwarzanie możliwie najmniejszej ilości CO2. Przewoźnicy tacy jak Ryanair od niedawna
rejestrują swoje miesięczne statystyki CO2, a kluczową miarą jest ilość wytwarzanego CO2 na pasażerokilometr.
Linie lotnicze z najniższym poziomem CO2 na rynku europejskim to obecnie Wizz Air. Według raportu przygotowanego przez przewoźnika wytwarza on zaledwie 56 g emisji CO2 na pasażerokilometr. To mniej niż Ryanaira, który emituje 67 g CO2 na pasażerokilometr.
Są to najbardziej przyjazne dla zwierząt linie lotniczeJednak debata na temat tego, które europejskie linie lotnicze wytwarzają najmniej CO2, wciąż trwa i pomiędzy deklaracjami Wizz Air oraz Ryanair pojawia się sporo nieścisłości. Irlandczycy również twierdzą, że prowadzą pod względem minimalizowania emisji CO2. Ryanair stwierdza na swojej stronie internetowej: „Dzięki najwyższemu współczynnikowi obciążenia pasażerów (96 proc.) i jednej z najmłodszych flot (średnio 6 lat) Ryanair zapewnia najniższy poziom CO2 na pasażera / km w branży lotniczej w UE.”
Jeśli chodzi o rynek poza Europą, Alaska Airlines została sklasyfikowana jako jedna z najlepiej działających linii lotniczych pod względem emisji CO2 na pasażerokilometr. W 2017 r. raport Transition Pathway Initiative wykazał, że linie lotnicze Alaska Airlines wytwarzały 91 g emisji CO2 na pasażerokilometr z przewidywaną trajektorią 87 g do końca przyszłego roku.
Najlepsza linia lotnicza kompensująca emisję dwutlenku węglaKompensacja emisji dwutlenku węgla to kolejna ważna kwestia, jeśli chodzi o wpływ linii lotniczej na środowisko. Pomimo faktu, że przewoźnicy są w stanie zmniejszyć wytwarzaną przez siebie emisję CO2 na pasażera, nie można zaprzeczyć, że wszelkie wytwarzane emisje nadal wywierają negatywny wpływ na naszą atmosferę.
Qantas to linia lotnicza, która ma tytuł najlepszej pod względem kompensacji emisji dwutlenku węgla. Program Future Planet zdołał zrównoważyć trzy miliony ton emisji dwutlenku węgla podczas lotów od 2007 roku. Ale to nie koniec. W komunikacie prasowym z 11 listopada dyrektor generalny Grupy Qantas podkreślił znaczenie działania w ramach zobowiązań neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
- Qantas równoważy wszystkie potrzeby podróżnicze, podobnie jak wielu naszych klientów. Łączymy nasze wysiłki mając nadzieję, że zachęci to jeszcze więcej osób do kompensacji, a program będzie się rozwijał. Te krótkoterminowe działania posłużą do osiągnięcia długoterminowego celu, jakim jest całkowita neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. To ambitne, ale możliwe do osiągnięcia… rozwiązanie nie polega po prostu na „lataniu mniej”, ale na uczynieniu latania bardziej zrównoważonym - powiedział dyrektor generalny przewoźnika Alan Joyce.
Projekty kompensacji emisji węgla w Qantas pomagają obecnie rdzennym plemionom w zapobieganiu pożarom i zarządzaniu Wielką Rafą Koralową.
Najlepsza linia lotnicza do zarządzania odpadami z tworzyw sztucznychAle poza problemem emisji w przemyśle lotniczym, ważne jest, aby spojrzeć na zarządzanie odpadami lotniczymi, jeśli chodzi o towary nieulegające biodegradacji, takie jak tworzywa jednorazowego użytku.
Hi Fly i Etihad w tym roku obsługiwały loty bez plastiku. Hi Fly twierdzi, że do końca roku będzie całkowicie pozbawiony plastiku. Nie będzie już używał żadnych plastików jednorazowego użytku podczas swoich lotów.
Jest to ważne dla ochrony środowiska i wyczerpywania cennych zasobów wykorzystywanych do produkcji plastiku. Jeśli Hi Fly zdoła wywiązać się ze swojego zobowiązania, stanie się pierwszą na świecie linią lotniczą bez plastiku.
Możliwości jest wieleJednak tylko dlatego, że jednej linii lotniczej udaje się wyróżniać w danej kategorii, nie możemy zdyskontować innych linii lotniczych, które mają wpływ na środowisko.
Weźmy na przykład Delta Airlines. Była to pierwsza linia lotnicza, która poddała recyklingowi odpady kabinowe w USA. Ale Delta podjęła również inicjatywę, jeśli chodzi o upcykling - stosunkowo nowy kierunek dla linii lotniczych. Kiedy pracownicy otrzymali w zeszłym roku nowe mundury, poddali recyklingowi ponad milion przedmiotów, aby zapobiec niepotrzebnemu marnotrawstwu na wysypisku. SAS również zobowiązuje się do poprawy środowiska. Umożliwia pasażerom zakup miejsc w samolotach napędzanych biopaliwem.
W tej chwili nie ma bezpośredniego zwycięzcy, jeśli chodzi o najbardziej ekologiczne linie lotnicze na świecie. Istnieje wiele rozwiązań, a podróżowanie samolotem staje się łatwiejsze dla tych, którymi kierują środowiskowe przesłanki.