Aż dziesięć firm weźmie udział we wstępnych konsultacji rynkowych (WKR) dla producentów taboru, które ogłosiła spółka CPK. To największe podmioty na świecie oraz czołowe polskie firmy.
W lutym spółka CPK rozpoczęła wstępne konsultacje rynkowe przed przetargiem na zakup taboru kolejowego do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skierowane są one do dostawców taboru kolejowego, którzy operują na całym świecie, mogących zaprezentować doświadczenie, pozwalające im dostarczać tabor kolejowy zgodny z infrastrukturą CPK.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Dziesięciu światowych producentów taboru w postępowaniu CPK
Jak dowiedział się "Rynek Lotniczy", zainteresowanie było duże. - Potwierdzam, że wybraliśmy 10 uczestników wstępnych konsultacji rynkowych (WKR) dla producentów taboru - mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki. Ostatecznie w konsultacjach wezmą udział następujący producenci:
- Stadler Polska
- Konsorcjum Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria
- Newag,
- Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz,
- Konsorcjum Hitachi Rail i Hitachi Europe Limited Oddział w Polsce,
- Patentes Talgo,
- Construcciones y Auxillar de Ferrocarriles (CAF),
- CRRC Zhuzhou Locomotive,
- Siemens Mobility,
- Hyundai Rotem Company
Mamy zatem największe polskie firmy (Pesa, Newag), inne które mają w Polsce duże fabryki (Alstom, Stadler) oraz wszystkich światowych liderów Kolei Dużych Prędkości. - Cieszy nas duże zainteresowanie rynku konsultacjami taborowymi CPK. Rozmowy z producentami już się rozpoczęły. Planujemy przeprowadzić z każdym uczestnikiem konsultacji co najmniej po trzy tury spotkań. W drugim kwartale zakładamy zakończenie konsultacji rynkowych i podsumowanie całego procesu - mówi Majszyk.
Po co konsultacje z producentami?Przed trzema laty PKP Intercity oraz NCBR
przeprowadziły dialog techniczny, który miał doprowadzić do opracowania nowej platformy pociągów zespołowych do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Efekty dialogu nigdy nie zostały jednak opublikowane, a teraz własny dialog wszczyna CPK. Jak informuje Konrad Majszyk, celem wstępnych konsultacji rynkowych (WKR) dla producentów taboru jest pozyskanie informacji niezbędnych do ogłoszenia - jeśli tylko zapadnie taka decyzja - postępowania na zakup taboru do obsługi CPK przez wytypowany do tego zadania podmiot. Wnioski z WKR pozwolą również na analizę trybu i zasad ewentualnego zakupu. - WKR poprzedzają proces zakupowy i są mechanizmem zdefiniowanym przez Prawo Zamówień Publicznych. Dla zamawiającego mają dużą wartość merytoryczną, ponieważ są okazją do rozmów z rynkiem na temat przyszłego zlecenia, do poznania możliwości pozyskania taboru pod względem dostępności rozwiązań, jakości, terminów, itd - tłumaczy.
Zdaniem spółki, budowa CPK i kolejowych „szprych” spowoduje zwiększenie popytu na tabor, co jest bardzo dobrą wiadomością dla branży kolejowej. Realizacja projektu CPK wygeneruje popyt na pociągi dużych prędkości, a dla producentów oznacza konieczność zaoferowania rozwiązań w ramach kolejowej technologii „high-speed”.
- Założenia taborowe to kolejny z elementów dotyczących inwestycji kolejowych opracowywanych przez spółkę CPK. Przypominam, że przygotowaliśmy też standardy techniczne dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Jednocześnie trwa m.in. zaawansowane planowanie w ramach studiów wykonalności (STEŚ) przebiegu i parametrów łącznie już ponad 1300 km spośród prawie 2000 km planowanych „szprych” (dla wielu z nich, np. odcinka Warszawa-Łódź-Sieradz-Wrocław w tym roku powinny być już gotowe tzw. warianty inwestorskie do wniosków o decyzję środowiskową), a także projektowanie tunelu dalekobieżnego KDP w Łodzi - wylicza Konrad Majszyk.
Konsultacje są prowadzone jednocześnie w języku polskim i angielskim.