Największy klient Boeinga w Chinach, jakim są linie lotnicze China Southern Airlines, usunął z zamówienia ponad 100 samolotów wersji 737 MAX – informuje "Bloomberg". Przewoźnik z Kantonu tłumaczy decyzję niepewnością dostaw realizowanych przez amerykańskiego producenta.
Ekspert i korespondent Rynku Lotniczego z Tajwanu spodziewa się, że to nie koniec anulacji zamówień Boeinga w Państwie Środka. – Wielka trójka składa zamówienia wspólnie, więc nie można wykluczyć podobnego ruchu ze strony China Eastern Airlines i Air China – podkreślił Tomasz Śniedziewski.
78 zamiast 181 odrzutowcówChina Southern Airlines deklarowały wcześniej plany rozbudowy floty odrzutowców 737 MAX. Opublikowany w marcu raport przewoźnika z Kantonu ujawnił, że 39 maszyn tej wersji miało zostać odebranych jeszcze w bieżącym roku. Do końca 2024 roku ich liczba miała natomiast wzrosnąć do 103
najlepiej sprzedających się aktualnie samolotów amerykańskiego producenta.
Prezes China Southern Airlines Ma Xu Lun na spotkaniu z inwestorami oznajmił jednak, że plany rozbudowy floty zrewidowano i po korekcie prognozy do końca 2024 roku ostatecznie zakładają nie 181 nowych odrzutowców 737 MAX, a najwyżej 78. To oznacza ostry zwrot w strategii przewoźnika z Kantonu, który najwidoczniej stracił cierpliwość do komercyjnych działań Boeinga.
Amerykański producent, po niemal dwuletnim uziemieniu swoich najpopularniejszych wąskokadłubowych maszyn, po
katastrofach samolotów Lion Air oraz
Ethiopian Airlines, stara się zarobić pieniądze z ponad 300 odrzutowców 737 MAX, które zostały zbudowane, ale nie zostały nigdy dostarczone leasingodawcom i liniom lotniczym po nieszczęśliwych wypadkach, w których zginęło w sumie 346 osób. Brian West, dyrektor finansowy Boeinga, jest przekonany, że odrzutowce 737 MAX wróciłyby dużo wcześniej do regularnych operacji na całym świecie, gdyby nie wybuchła pandemia.
– Dokonaliśmy ogromnych postępów z chińskimi klientami oraz regulatorami, ale wówczas uderzył w nas wirus COVID-19, który przyniósł restrykcje i ograniczenia. Zakładamy jednak, że dostawy w końcu zostaną zrealizowane – stwierdził West na konferencji Goldman Sachs, która odbyła się 11 maja.
Flota 878 samolotów i niemal 100 mln pasażerów rocznieChina Southern Airlines przewidywały jeszcze w 2019 roku, że będą eksploatować w sumie 523 wąskokadłubowców Boeinga, a większość z nich miała być wersją 737 MAX. Dwa lata później największy chiński przewoźnik lotniczy miał flotę 399 wąskokadłubowych odrzutowców amerykańskiego producenta, ale również 334 airbusy z rodziny A320.
Linie lotnicze z Kantonu i jego osiem spółek zależnych obsłużyły w minionym roku 98,5 mln pasażerów. 31 grudnia 2021 roku flota China Southern Airlines liczyła w sumie 878 samolotów. Popyt na podróże powietrzne w Państwie Środka jest teraz ponownie mocno osłabiony ze względu na twarde regionalne restrykcje, takie jak choćby w Szanghaju, czyli finansowym centrum kraju, z powodu rozprzestrzeniania się wariantu omikron koronawirusa SARS-CoV-2.