Decyzja Boeinga o zmniejszeniu produkcji B787 do 10 sztuk miesięcznie od początku 2021 r. jest spowodowana głównie słabymi zamówieniami z Chin, a także mniejszym krótkoterminowym zapotrzebowaniem na wymianę flot dalekodystansowych.
Ogłaszając decyzję 29 stycznia, Boeing poinformował, że produkcja pozostanie na tym poziomie do 2023 r. kiedy to z powrotem wzrośnie do 12 sztuk miesięcznie. Firma wcześniej informowała, że w tym roku zmniejszy produkcję Dreamlinerów z 14 do 12 maszyn na miesiąc.
- Spór handlowy między Chinami a USA był dużym czynnikiem wpływającym na naszą ostanią decyzję - powiedziała w Londynie Wendy Sowers, dyrektor ds. marketingu Boeing Commercial Airplanes. Według Sowers Chiny stanowią około 20 proc. dostaw.
Greg Smith, dyrektor finansowy Boeinga, wypowiadając się w sprawie rocznego raportu finansowego opisał Chiny jako „wielką sprawę” dla firmy.
Niedawno Chiny i USA uzgodniły nową umowę handlową, w ramach której Pekin kupi towary za 77,7 miliarda dolarów amerykańskich w ciągu najbliższych dwóch lat. Samoloty komercyjne prawdopodobnie będą stanowiły dużą część tej sumy. Smith twierdzi, że Boeing jest już bardzo zaangażowany w rozmowy z chińskimi klientami w sprawie przyszłych zamówień, chociaż nie ma jasności co do tego, które modele zostaną kupione. Oprócz napięć handlowych z Chinami stłumiony popyt na wymianę flot - korelujący ze spadkiem dostaw sprzed dwóch dekad - spowodował również zmniejszenie zamówień.
Boeing zebrał w ubiegłym roku 82 zamówienia netto na 787, dostarczając 158 sztuk. Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1487 samolotów B787: 426 w wersji B787-8, 866 maszyny B787-9 oraz 193 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 929 Dreamlinerów: 370 B787-8, 520 B787-9 oraz 49 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu. Wśród dostarczonych samolotów znajduje się także 15 maszyn B787, osiem B787-8 oraz siedem B787-9, należących do rodzimego LOT-u.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.