NASA podpisała w środę (18 stycznia) umowę z Boeingiem dotyczącą opracowania i próbnych lotów technicznych eksperymentalnego samolotu z Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), planowanego dla przyszłych wąskokadłubowych samolotów pasażerskich. Dokument został zawarty aż po dekadzie badań i analiz.
Wkład NASA w umowę SFD Space Act wynosi 425 mln dolarów. Dzięki Boeingowi i jego partnerom przemysłowym finansowanie programu SFD zwiększy się do 725 mln dolarów, co pozwoli na realizację programu demonstracyjnego i zaspokoi potrzeby dotyczące zasobów. Niezależnie od tego, dotychczasowe wewnętrzne inwestycje Boeinga w badania dotyczące zrównoważonego lotnictwa wyniosły już 110 mln dolarów.
W poprzednich programach NASA, włączając w to Subsonic Ultra Green Aircraft Research program, Boeing przeprowadzał zintensyfikowane testy w tunelu aerodynamicznym i modelowanie cyfrowe w celu rozwijania projektowania TTBW. Wczesne badania konceptualne rozpoczęły się w ramach NASA Environmentally Responsible Aviation Project.
Wraz ze spodziewanym rozwojem systemów napędu, materiałów i architektury systemów, samolot wąskokadłubowy z konfiguracją TTBW mógłby, w zależności od przeznaczenia, zredukować zużycie i emisję paliwa o około 30 proc. w stosunku do najbardziej wydajnych obecnie samolotów wąskokadłubowych. Program SFD ma na celu zarówno zwiększenie zaangażowania przemysłu lotniczego w osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2050 r., jak i osiągnięcie celów przedstawionych przez rząd Stanów Zjednoczonych w dokumencie Aviation Climate Action Plan.
Sustainable Flight Demonstrator
Technologie zademonstrowane i przetestowane jako część programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD) będą kształtować przyszłe projekty i mogą doprowadzić do przełomu w wydajności, jeśli chodzi o aerodynamikę i zużycie paliwa.
- Program SFD ma potencjał do wniesienia ogromnego wkładu w zrównoważoną przyszłość. Program daje możliwość zaprojektowania, zbudowania i przetestowania pełnoskalowego eksperymentalnego samolotu, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowopowstałych problemów technicznych - powiedział Greg Hyslop, główny inżynier i wiceprezes działu inżynierii, testów i technologii w Boeingu.
Testy od 2028 r., w służbie może od 2035 r.
Niezwykle cienkie, znacznie wydłużone skrzydła z podporami mogłyby docelowo pomieścić zaawansowane systemy napędowe, które są ograniczone brakiem miejsca pod skrzydłami we współczesnych konstrukcjach samolotów niskopłatowych. Rozpoczęcie testów w locie demonstratora technologii samolotu z TTBW, opartego na skróconym płatowcu MD-90, jest planowane w 2028 r. Loty techniczne mają być realizowane w NASA Armstrong Flight Research Center w Kalifornii. Boeing twierdzi, że w tym samym czasie podejmie decyzję o użyciu skrzydeł nowego typu w samolocie nowej generacji, który mógłby wejść do eksploatacji około 2035 r.