Partner serwisu
Biznes i przemysł

NASA testuje elektryczne samoloty. X-57 Maxwell już niedługo na niebie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/NASA

Podziel się ze znajomymi:

Firma Empirical Systems Aerospace z San Luis Obispo dostarczyła do NASA pierwszy model całkowicie elektrycznego samolotu X-57 Maxwell. W Centrum Badań Lotu imienia Neila A. Armstronga zostanie on poddany testom, podczas których sprawdzany będzie jego system napędowy. Następne będą tak zwane testy „taxi”, a w końcu – testy powietrzne.

Prototypowy samolot elektryczny NASA to pierwszy od dwudziestu lat załogowy X-plane, czyli eksperymentalny statek powietrzny przeznaczony do testowania nowych technologii. Dostarczenie go do Centrum Badań Armstrong Flight w Kalifornii to kamień milowy w projekcie NASA realizowanym od lat. Pierwsze informacje o nowym elektrycznym X-plane pojawiały się już w 2015 roku.

Samolot X-57 będzie ekologiczny, wygeneruje mniej hałasu, a także będzie bardziej wydajny. Silniki spalinowe zostały zastąpione w nim elektrycznymi, co oczywiście wyeliminuje emisję CO2. Pod skrzydłami zamontowano zestawy akumulatorów, natomiast na końcu skrzydeł, a nie jak to zwykle bywa – w środkowej części – umieszczono śmigła. Ma to poprawić ich wydajność. Dodatkowe 12 śmigieł pojawiło się pomiędzy skrzydłami a kadłubem; będą one wspomagać główne silniki wyłącznie podczas startu i lądowania. Podczas całego lotu będą pracowały tylko te śmigła, które znajdują się na końcu każdego ze skrzydeł.

− Dostarczenie samolotu X-57 Mod II do NASA jest istotnym wydarzeniem, wyznaczającym początek nowej fazy w ekscytującym projekcie elektrycznego X-plane – powiedział manager projektu X-57 Tom Rigney.

Mod II oznacza model prototypu przeznaczony do określonego etapu działań testowych. Będąca w posiadaniu tego obiektu samolotowego ekipa X-57, rozpocznie wkrótce rozległe testy systemu napędowego, by upewnićsię, że samolot jest zdatny do wzniesienia się w powietrze. W tym czasie będą trwały intensywne przygotowania do kolejnych faz testów, czyli Mod III i Mod IV.

Jak podaje NASA, celem projektu X-57 jest ustanowienie standardów certyfikacyjnych dla tworzącego się powoli rynku samolotów elektrycznych, łącznie z projektami powietrznego transportu miejskiego, które również opierają się złożonych elektrycznych systemach napędowych. NASA udostępni ustawodawcom i przedsiębiorcom projekty tego napędu oraz wskaźniki zdatności prototypu do latania. Posunie to do przodu prace nad regulacjami prawnymi dotyczące elektrycznych samolotów. Amerykańska agencja, choć odpowiada za podróże kosmiczne, przyczyniłaby się w ten sposób do rozwoju lotnictwa pasażerskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing: Pozyskany MD-90 zostanie przebudowany na X-66A

Biznes i przemysł

Boeing: Pozyskany MD-90 zostanie przebudowany na X-66A

Piotr Bożyk 20 sierpnia 2023

NASA podpisała umowę z Boeingiem

Biznes i przemysł

NASA podpisała umowę z Boeingiem

Avgeek 20 stycznia 2023

SENER Aeroespacial miała udział w misji łazika Perseverance na Marsie

Biznes i przemysł

Szwedzkie lotniska przygotowują się na przyjmowanie elektrycznych samolotów

Infrastruktura i lotniska

Pierwszy lot elektrycznego DHC-2 Beaver

Biznes i przemysł

Pierwszy lot elektrycznego DHC-2 Beaver

Aleksander Domański 12 grudnia 2019

Cape Air kupi elektryczne samoloty Eviation Alice (Zdjęcia)

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing: Pozyskany MD-90 zostanie przebudowany na X-66A

Biznes i przemysł

Boeing: Pozyskany MD-90 zostanie przebudowany na X-66A

Piotr Bożyk 20 sierpnia 2023

NASA podpisała umowę z Boeingiem

Biznes i przemysł

NASA podpisała umowę z Boeingiem

Avgeek 20 stycznia 2023

SENER Aeroespacial miała udział w misji łazika Perseverance na Marsie

Biznes i przemysł

Szwedzkie lotniska przygotowują się na przyjmowanie elektrycznych samolotów

Infrastruktura i lotniska

Pierwszy lot elektrycznego DHC-2 Beaver

Biznes i przemysł

Pierwszy lot elektrycznego DHC-2 Beaver

Aleksander Domański 12 grudnia 2019

Cape Air kupi elektryczne samoloty Eviation Alice (Zdjęcia)

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5