Firma Empirical Systems Aerospace z San Luis Obispo dostarczyła do NASA pierwszy model całkowicie elektrycznego samolotu X-57 Maxwell. W Centrum Badań Lotu imienia Neila A. Armstronga zostanie on poddany testom, podczas których sprawdzany będzie jego system napędowy. Następne będą tak zwane testy „taxi”, a w końcu – testy powietrzne.
Prototypowy samolot elektryczny NASA to pierwszy od dwudziestu lat załogowy X-plane, czyli eksperymentalny statek powietrzny przeznaczony do testowania nowych technologii. Dostarczenie go do Centrum Badań Armstrong Flight w Kalifornii to kamień milowy w projekcie NASA realizowanym od lat. Pierwsze informacje o nowym elektrycznym X-plane pojawiały się już w 2015 roku.
Samolot X-57 będzie ekologiczny, wygeneruje mniej hałasu, a także będzie bardziej wydajny. Silniki spalinowe zostały zastąpione w nim elektrycznymi, co oczywiście wyeliminuje emisję CO2. Pod skrzydłami zamontowano zestawy akumulatorów, natomiast na końcu skrzydeł, a nie jak to zwykle bywa – w środkowej części – umieszczono śmigła. Ma to poprawić ich wydajność. Dodatkowe 12 śmigieł pojawiło się pomiędzy skrzydłami a kadłubem; będą one wspomagać główne silniki wyłącznie podczas startu i lądowania. Podczas całego lotu będą pracowały tylko te śmigła, które znajdują się na końcu każdego ze skrzydeł.
− Dostarczenie samolotu X-57 Mod II do NASA jest istotnym wydarzeniem, wyznaczającym początek nowej fazy w ekscytującym projekcie elektrycznego X-plane – powiedział manager projektu X-57 Tom Rigney.
Mod II oznacza model prototypu przeznaczony do określonego etapu działań testowych. Będąca w posiadaniu tego obiektu samolotowego ekipa X-57, rozpocznie wkrótce rozległe testy systemu napędowego, by upewnićsię, że samolot jest zdatny do wzniesienia się w powietrze. W tym czasie będą trwały intensywne przygotowania do kolejnych faz testów, czyli Mod III i Mod IV.
Jak podaje NASA, celem projektu X-57 jest ustanowienie standardów certyfikacyjnych dla tworzącego się powoli rynku samolotów elektrycznych, łącznie z projektami powietrznego transportu miejskiego, które również opierają się złożonych elektrycznych systemach napędowych. NASA udostępni ustawodawcom i przedsiębiorcom projekty tego napędu oraz wskaźniki zdatności prototypu do latania. Posunie to do przodu prace nad regulacjami prawnymi dotyczące elektrycznych samolotów. Amerykańska agencja, choć odpowiada za podróże kosmiczne, przyczyniłaby się w ten sposób do rozwoju lotnictwa pasażerskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.