Linie Neos Air staną się kolejnym współgospodarzem najnowocześniejszego terminalu pasażerskiego na nowojorskim lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego, który zostanie otwarty w 2026 roku. Włoski przewoźnik dołączy tym samym do LOT-u oraz linii: Air France, Etihad, EVA Air, KLM, Korean Air, które zobowiązały się do operowania z światowej klasy nowej infrastruktury na lotnisku w „Wielkim Jabłku”.
Nowy Jork, choć jest największym i najbardziej popularnym wśród zagranicznych turystów miastem Stanów Zjednoczonych, to nie może poszczycić się światowej klasy infrastrukturą lotniczą. Co prawda, nowojorską aglomerację obsługują trzy porty lotnicze: JFK, La Guardia oraz Newark, to poziom obsługi i infrastruktury jest daleki od ideału. Każdy, kto lądował w porcie lotniczym im. Johna Kennedy’ego wie, że to nowojorskie lotnisko, położone w dzielnicy Queens, jest jednym z najgorszych w całej Ameryce Północnej, jeśli chodzi o obsługę pasażerską. O ile odczucia z podróży point-to-point nie są aż tak złe, to w przypadku podróży transferowej są one niestety bardzo złe.
Gruntowna modernizacja
Sytuacja ma zmienić się w roku 2026, kiedy otwarty zostanie nowy terminal, z którego mają być obsługiwane wszystkie połączenia międzynarodowe. Nowy Terminal 1 (ang. The New Terminal One) będzie jednym z najnowocześniejszych terminali pasażerskich na świecie. Budowa infrastruktury terminalowej, o powierzchni 220 tys. metrów kwadratowych, rozpoczęła się latem 2022 roku. Nowoczesny terminal liczyć będzie 23 stanowiska kontaktowe (tzw. rękawy) i zostanie sfinansowany przez prywatne konsorcjum NTO.
Do tej pory chęć operowania z nowego terminala, który będzie dysponował rozległymi przestrzeniami wspólnymi – do dyspozycji pasażerów i pracowników dostępne będą najnowocześniejsze technologie i szereg udogodnień – mających za zadanie uczynienie z terminala jednego z najwyżej ocenianych przestrzeni lotniskowych na świecie, zgłosiły linie lotnicze, takie jak Air France,
Air Serbia, Etihad, EVA Air, KLM, Korean Air, SAS. Jednym ze współgospodarzy The New Terminal One będą także
Polskie Linie Lotnicze LOT, które swój akces złożyły dwa lata temu. Przewoźnik znad Wisły ma mieć zagwarantowaną większą ekspozycję marki, jak również posiadać własne, dedykowane stanowiska odprawy oraz dwupoziomowy salonik biznesowy, z bezpośrednim dostępem do samolotu.
Kolejny współgospodarz
Grono współużytkowników nowego terminala powiększy się, gdyż akces bycia operatorem „The New Terminal One” zgłosiły linie lotnicze Neos Air. Włoski przewoźnik, który specjalizuje się w obsłudze ruchu wakacyjnego, zarówno czarterowego, jak i regularnego, oferuje także szereg połączeń rozkładowych, w tym do Nowego Jorku, do którego B787-9 przewoźnika, w charakterystycznych niebieskich barwach, latają z Mediolanu-Malpensy – portu, który jest hubem włoskiego operatora, jak i z Palermo.
Linie Neos Air korzystają obecnie na nowojorskim lotnisku z terminala 1., który zostanie wyburzony, a dołączenie do operatorów nowej infrastruktury jest zaskakujące, albowiem te linie lotnicze nie są przewoźnikiem tradycyjnym, który oferuje usługi premium, a są operatorem, który zwykł korzystać z infrastruktury niskokosztowej. Również podaż lotów Neos Aira do Nowego Jorku jest śladowa – obecnie z Mediolanu Dreamlinery latają trzy razy w tygodniu, podczas gdy ze stolicy Sycylii szerokokadłubowce realizują tygodniowo dwie rotacje.
– Ten najnowocześniejszy terminal zapewni naszym pasażerom nowoczesną infrastrukturę i wyjątkowe usługi. Stanowi zarówno ekscytującą okazję do wzmocnienia naszej obecności na rynku północnoamerykańskim, jak i istotny wkład w przekształcenie lotniska JFK w bramę światowej klasy – uważa Carlo Stradiotti, dyrektor generalny przewoźnika z siedzibą w stolicy Lombardii, którego sieć połączeń jest dość „egzotyczna”, albowiem B787 latają z Włoch, oprócz tradycyjnych urlopowych destynacji, do Ałmatów i Szymkentu w Kazachstanie, czy Nankinu w Chinach.