Zgodnie z wcześniejszymi informacjami podczas tegorocznych targów lotniczych Farnborough Airshow, ministerstwo obrony Niderlandów podpisało umowę na zakup dziewięciu embraerów C-390 Millennium. W ramach projektu „Replacement of Tactical Airlift Capacity” kontrakt obejmuje wspólny zakup pięciu samolotów dla sił powietrznych Niderlandów i czterech maszyn dla sił powietrznych Austrii.
Dzięki wspólnemu zamówieniu, oba kraje dążą do zwiększenia swojej zdolności do szybkiego rozmieszczenia lub ewakuacji sprzętu i personelu na całym świecie, nawet w trudnych warunkach operacyjnych. Zwiększona zdolność taktycznego transportu powietrznego zapewniana przez C-390 zwiększa elastyczność operacyjną i zdolność reagowania, gwarantuje wsparcie logistyczne w różnych misjach i operacjach oraz umożliwia realizację szerokiego zakresu zadań w ramach misji humanitarnych i medycznych.
Wspólny zakup umożliwi obu krajom współpracę i czerpanie korzyści z synergii w obszarach takich jak szkolenia, logistyka i przyszły rozwój platformy, także wraz z obecnymi i przyszłymi operatorami C-390 w krajach NATO. C-390 Millennium zapewnia maksymalną gotowość operacyjną, umożliwiając wielozadaniowość w oparciu o istniejące systemy i różne domeny.
- To wspaniałe, że możemy podpisać tę umowę zarówno dla Austrii, jak i Niderlandów. Cieszę się, że możemy pozyskać samoloty, które posiadają te same specyfikacje. To dobry przykład współpracy pomiędzy krajami w Europie. Efektywne wsparcie firmy Embraer odegrało kluczową rolę w pomyślnej realizacji tej umowy. Doceniamy wkład Embraera i cieszymy się na się na sukces tej współpracy – powiedział wiceadmirał Jan Willem Hartman, niderlandzki dyrektor ds. uzbrojenia narodowego.
Wybór C-390 gwarantuje niderlandzkim i austriackim Siłom Powietrznym dostęp do najnowocześniejszej technologii na rynku, by sprostać wymaganiom przyszłych misji. Maszyna także poprawi zdolność operacyjną, oferując lepszą wydajność, niezawodność i większą zdolność transportową.
- Witamy Niderlandy i Austrię jako najnowszych członków rosnącej grupy krajów, które zamówiły C-390 Millennium - najbardziej wydajny i nowoczesny wojskowy transportowiec taktyczny dostępny obecnie na rynku. Ten samolot to najlepszy wybór na rynku, oferujący połączenie wysokiej wydajności z zaawansowaną technologią i niskimi kosztami cyklu życia - powiedział Bosco da Costa Jr, prezes Embraer Defense & Security.
To już kolejny sukces programu w Europie – oprócz
Niderlandów i
Austrii, na zakup brazylijskiej konstrukcji zdecydowały się także
Czechy,
Portugalia oraz
Węgry, a na świecie także
Korea Południowa.
Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r. i w
portugalskich siłach powietrznych w 2023 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 13 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc., co świadczy o wyjątkowej produktywności w tej kategorii. Samoloty posiadają standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z maszyną.
C-390 oferowane także PolsceCzy następnym klientem może być Polska? To niewykluczone i bardzo prawdopodobne, bo jak się dowiedzieliśmy podczas Paris Air Show 2023, firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, gdzie nasze Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E Hercules. Embraer twierdzi, że ich nowy produkt jest idealnym zamiennikiem samolotów C130 Hercules, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników.
Według nieoficjalnych informacji Embraer jest w stanie szybko takie samoloty Polsce dostarczyć, a sama oferta miała się pojawić w rodzimym MON-ie w ubiegłym roku. Jednak jak podkreśla embraer były to bardzo wstępne rozmowy na ten temat choć producent zdaje sobie sprawę ze strategicznego położenia naszego kraju i twierdzi, że nowe samoloty bardzo wzmocniłyby zdolności transportowe i obronne.
C-390 MilleniumW październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na
samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.