Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice
fot. M. Szymajda
Od 10 grudnia 2023 roku będzie możliwy dojazd regionalnymi pociągami na lotnisko Katowice-Pyrzowice. Trzecie najważniejsze lotnisko w Polsce nie będzie jednak mogło pochwalić się, przynajmniej na razie, bezpośrednimi pociągami do stolicy województwa. Nie dojedziemy nimi także do Gliwic, Bytomia, Chorzowa...

Znamy już założenia rozkładu jazdy dla obsługi portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Poznaliśmy je, bowiem śląski urząd marszałkowski rozpisał przetarg na obsługę pociągami pasażerskimi odbudowanej linii kolejowej, przebiegającej obok lotniska. Wcześniej zapowiadano przetargi na obsługę odcinków: Gliwice – Katowice – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry, Katowice – Tarnowskie Góry – MPL Katowice – Zawiercie oraz Częstochowa – Zawiercie – MPL Katowice – Tarnowskie Góry. Ostatecznie ogłoszono przetarg tylko na to ostatnie zadanie. Jakie będzie miało to konsekwencje?

Linia regionalna, a nie lotniskowa

Obsługę lotniska zapewnią pociągi w relacji Częstochowa – Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry. Będzie ich 10 par (10 pociągów w kierunku Częstochowy i 10 w kierunku Tarnowskich Gór), co jest liczbą dostateczną jeśli mówimy o relacji regionalnej, ale daleką od ideału jeśli weźmiemy pod uwagę, jak wygląda obsługa tej wielkości portów lotniczych na zachodzie Europy. Wszystko wskazuje jednak na to, że model obsługi lotniska autobusami metropolitalnymi nadal będzie tym, które pasażerowie bez aut będą wybierać najczęściej. Dlaczego?

Po pierwsze – urząd marszałkowski w przetargu zamawia pociągi z Częstochowy do Zawiercia, Lotniska Pyrzowice i dalej do Tarnowskich Gór i z powrotem. A więc, aby dojechać np. do Katowic, Dąbrowy Górniczej czy Sosnowca, trzeba się będzie przesiąść w Zawierciu. Nie widzę chętnych na taką długą podróż w przypadku gdy zabieramy ze sobą coś więcej niż bagaż podręczny.

Po drugie – autobusy do centrum regionu – Katowic, kursują bezpośrednio i po autostradzie. Czas przejazdu to 48 minut spod dworca głównego (do pokonania jest spory dystans 30 kilometrów), przez większość dnia kursują one co pół godziny. W ostatnich latach udało się też wprowadzić zredukowaną taryfę, dzięki czemu bilet z centrum Katowic na lotnisko kosztuje tylko 6 złotych. Bilet na pociąg na pewno będzie sporo droższy.

Po trzecie – autobusy kursują spod terminala. Natomiast, aby dostać się na stację kolejową konieczny będzie ośmiominutowy spacer.

Z dużej chmury mały deszcz

Urząd marszałkowski zakłada, że pociągi z Częstochowy wyjadą o 0:15, 3.09, 4:47, 7;25, 10:26, 13:19, 15:02, 17:25, 18:58 i 21:14 zaś pociągi z Tarnowskich Gór o 02:15, 05:25, 07:41, 09:00, 11:52, 15:20, 17:18, 19:03, 21:19, 23:58. Takie przynajmniej są założenia, ale jest niemal pewne, że do grudnia ulegną weryfikacji po konsultacjach z zarządcą infrastruktury – PKP PLK. 

Kto skorzysta na połączeniu, jeśli nie przyniesienie ono pożytku mieszkańcom największych śląskich i zagłębiowskich miast z centrum regionu? Skorzystają na nim mieszkańcy północnej części województwa – Częstochowy (dojazd na lotnisko w ponad godzinę), Tarnowskich Gór (tylko 20 minut) i Zawiercia (23 minuty).

Wariant dojazdu z Katowic na lotnisko przez Bytom na razie niemożliwy do realizacji

Teoretycznie koleją na lotnisko można dojechać z Katowic linią przez inne duże miasta: Chorzów, Bytom i dalej przez Tarnowskie Góry, co zapewniłoby pociągom odpowiednio dobrą frekwencję. Ale obecnie między Bytomiem a Tarnowskimi Górami toczy się remont magistrali węglowej, a pociągi zastępowane są przez autobusy. Ten remont nie skończy się raczej w 2023 roku (mówi się o roku 2024), zaś w 2024 lub 2025 roku PKP PLK będzie chciało rozpocząć modernizację katowickiego węzła (piszemy o tym tutaj), co, jak podpowiada remontowa praktyka, zaburzy przepustowość śląskiego węzła na lata. Trudno jest więc w ogóle prorokować, kiedy z Katowic, Bytomia, Chorzowa czy Gliwic dojedziemy do portu lotniczego w Pyrzowicach pociągiem, i czy w ogóle będzie miało to sens przy dość dobrej ofercie metropolitalnych, lotniskowych autobusów.

Dlatego urząd marszałkowski zachowuje się bardzo asekuracyjnie i przynajmniej na razie nie zakłada, że bezpośrednie pociągi z Pyrzowic dotrą do Katowic. Dlatego nie ma też innych przetargów na obsługę linii docierających do lotniska, poza tym na linię Częstochowa – Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry.

W efekcie zapowiadany od lat powrót pociągów do trzeciego pod względem liczby obsłużonych pasażerów portu lotniczego w Polsce (dane za ostatnie miesiące 2023 roku) będzie mieć bardzo ograniczone, niewspółmierne do kosztów realizacji i wrzawy medialnej, znaczenie. Przypomnijmy: PKP PLK na remont linii 182 wydały 660 mln złotych. Wszystko wskazuje na to, że będzie ona służyła raczej w codziennych dojazdach między miastami a drugorzędną, jeśli nie trzeciorzędną jej rolą, będzie dowóz na lotnisko.

Więcej o przetargu na kolejową obsługę lotniska i linii z Częstochowy do Tarnowskich Gór pisaliśmy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej pociągów na lotnisko Rzeszów-Jasionka

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów na lotnisko Rzeszów-Jasionka

Jakub Madrjas 13 listopada 2023

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Pasażer i linie lotnicze

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 11 listopada 2023

Będzie bezpośredni pociąg z Wilna do Rygi

Pasażer i linie lotnicze

Będzie bezpośredni pociąg z Wilna do Rygi

Michał Szymajda 12 listopada 2023

Zobacz również:

Katowice: Zimą 67 tras regularnych i czarterowych, w tym 11 nowości

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Zimą 67 tras regularnych i czarterowych, w tym 11 nowości

inf. pras. 25 października 2023

Nowy czarter z Katowic. Rejsy Smartwings do Ras-Al-Chajma

Pasażer i linie lotnicze

Nowy czarter z Katowic. Rejsy Smartwings do Ras-Al-Chajma

Redakcja/inf. pras. 11 października 2023

Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 17 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Więcej pociągów na lotnisko Rzeszów-Jasionka

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów na lotnisko Rzeszów-Jasionka

Jakub Madrjas 13 listopada 2023

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Pasażer i linie lotnicze

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 11 listopada 2023

Będzie bezpośredni pociąg z Wilna do Rygi

Pasażer i linie lotnicze

Będzie bezpośredni pociąg z Wilna do Rygi

Michał Szymajda 12 listopada 2023

Zobacz również:

Katowice: Zimą 67 tras regularnych i czarterowych, w tym 11 nowości

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Zimą 67 tras regularnych i czarterowych, w tym 11 nowości

inf. pras. 25 października 2023

Nowy czarter z Katowic. Rejsy Smartwings do Ras-Al-Chajma

Pasażer i linie lotnicze

Nowy czarter z Katowic. Rejsy Smartwings do Ras-Al-Chajma

Redakcja/inf. pras. 11 października 2023

Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 17 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5